صادرات با کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای

رییس شورای ملی زعفران ضمن انتقاد از بکارگیری کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف، گفت: هنوز کارت‌های اجاره‌ای از صادرکنندگان واقعی سبقت می‌گیرند و صادرکنندگان واقعی در این بخش مشکلاتی دارند که حل نشده است.

«محسن احتشام» امروز (دوشنبه) در مراسم روز ملی صادرات که در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: در دوره رکود و تحریم، سهم بخش کشاورزی در اقتصاد کشورها از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود، چرا که بخش قابل توجهی از تولید و درآمد منطقه‌ای در این بخش متمرکز است.

وی ادامه داد: در بسیاری از تولیدات محصولات کشاورزی مانند خشکبار و زعفران دارای مزیت نسبی و حتی در بسیاری از محصولات دارای مزیت مطلق هستیم. از آنجا که بخش اعظمی از افراد کم درآمد جامعه در مناطق روستایی مستقر هستتد، توجه به بخش کشاورزی و صادرات موثر محصولات آن، حمایت از این گروه در راستای تولید ثروت و فقرزدایی است.

احتشام معتقد است صادرات محصولات کشاورزی، تاثیر مستقیم بر زندگی روستاییان دارد.

رییس شورای ملی زعفران بیان کرد: حفظ بازارهای فعلی، توسعه بازارهای صادراتی، ارتقای کیفیت و اثربخشی تولیدات بخش کشاورزی بر توسعه صادرات غیرنفتی مستلرم سازمان تخصصی است. تقاضا داریم از سازمان توسعه تجارت ایران حمایت شده و بودجه لازم به موقع در اختیارش قرار گیرد.

احتشام با تاکید بر اینکه به سیاستگذاری درست در حوزه صادرات نیاز داریم، تصریح کرد: سامانه جامع تجارت و تفاوت بازار نیما با بازار واقعی ارز از جمله معضلات صادرکنندگان بخش کشاروزی است.

وی با بیان اینکه رویه‌ها و خط مشی‌های کنونی در راستای ساماندهی و تسهیل فرایند صادراتی نیست، افزود: باید روش‌های قابل اجرا در شرایط فعلی برای تحقق اهداف صادراتی تعیین شده و موانع صادراتی از سر راه برداشته شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به سیاستگذاری‌های نظام پولی و ارزی گفت: تولیدکننده و صادرکننده باید جایگاه خود را داشته و از نظام سوداگری و واسطه‌گری جدا باشند.

احتشام همچنین با انتقاد از محدودیت‌های ارزی تصریح کرد: صادرات محصولات کشاورزی ارزبر نیست، بلکه ارزآور است. بنابراین انتظار داریم بخشنامه‌های بازگشت ارز صادراتی کشاورزی به خصوص در محصول زعفران حذف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس