صادرات غير نفتی راه نجات اقتصاد کشور

به گزارش خبرگزاری آریا، «رضا رحمانی» با موضوع بررسی راهکارهای افزایش سهم صادرات غیرنفتی با توجه به بند 10 سیاست های اقتصاد مقاومتی افزود: کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و توسعه صادرات غیرنفتی یکی از ضروریات امروز اقتصاد ایران است.
وی همچنین اظهارداشت: امسال برای تحقق شعار سال و رونق تولید هفت محور، 34 برنامه عملیاتی و همینطور ستاد قرارگاه رونق تولید در وزارت صمت تشکیل شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از محورهای هفت گانه این وزارتخانه برای رونق تولید صادرات غیر نفتی با تاکید بر صادرات به کشورهای همسایه است.
وی ضمن اشاره به اینکه سیاست و راهبرد مزبور متناسب با شرایط امروز اقتصاد کشور است، افزود: برنامه های تفصیلی برای این کار تدوین و در حال پیگیری است.
رحمانی بیان داشت: صادرات کالاهای ایرانی جدا از همراه داشتن فرهنگ ایرانی با خود در ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی، ارزآوری، پویایی تولید، حفظ اشتغال موجود، درآمدزایی و بسیاری موارد دیگر در جامعه نقش آفرین است.
وی گفت: توسعه صادرات غیر نفتی امروز راه نجات اقتصاد کشور است و بر همین مبنا در راستای افزایش صادرات به 15 کشور همسایه هدف‌گذاری ویژه ای انجام شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها منجر به افزایش تولید در کشور شده است.
وی اظهارداشت: اغلب کالاها در شش ماهه نخست سال جاری با افزایش تولید مواجه شدند که رشد 6,5 درصدی تولید فولاد خام ، 9.3 درصدی محصولات فولادی ، 26 درصدی تولید تراکتور ، 18 درصدی شمش مس، 6.5 درصدی کاشی و سرامیک ،6 درصدی سیمان، 15 درصدی صنایع غذایی همه و همه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خود شاهدی صادق بر این مدعاست.
رحمانی تصریح کرد: خوشبختانه برای رونق تولید به رغم تمامی مشکلات و موانع حرکت جهادی و نهضت ملی در کشور شکل گرفته و به عبارتی اراده و عزم تولید کنندگان امروز براین مشکلات غلبه کرده است.
وی با اشاره به اینکه در برخی از حوزه های اقتصادی مثل صنایع غذایی، لوازم خانگی، کاشی و سرامیک، سیمان، خودرو و غیره ظرفیت تولید کشور بیش از میزان فعلی است، گفت: برای مثال یک و نیم میلیون دستگاه خودرو می توان در کشور تولید کرد اما در حال حاضر تولید یک میلیون دستگاه در برنامه شرکت های خودروسازی لحاظ شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: استفاده بهینه از ظرفیت های موجود مستلزم رفع مشکلات، موانع و همینطور برنامه ریزی دقیق است.
وی در ادامه یادآورشد: خوشبختانه امروز نهضت بسیار خوبی در راستای تولید در کشور شکل گرفته و باید این روند به سمت جلو تداوم داشته باشد.
«حمید زادبوم» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این برنامه گفت: نوک پیکان تحریم های دشمن به سمت تجارت خارجی کشور است یعنی مختل کردن ارتباطات اقتصاد کشور با اقتصاد بین الملل و همچنین روابط تجاری ایران با سایر کشورها و در انزوا قراردادن جمهوری اسلامی است.
وی افزود: دشمن با تمامی ابزارها و امکانات به جنگ اقتصادی با ایران آمده و از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به کشور و نظام فروگذار نیست.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: علیرغم تحریم های حداکثری دشمن صادرات کشور به لحاظ وزنی در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه در سال گذشته 22,5 درصد رشد و از نظر ارزشی 10.5 درصد کاهش را نشان می دهد.
وی در ادامه بر ضرورت صادرات کالا با ارزش افزوده بالا در کشور تاکید کرد و افزود: جان کلام بند 10 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز حمایت هدفمند از کالا با ارزش افزوده بیشتر است.
زاد بوم اظهارداشت: تحلیل کلی اینکه هرچه رونق تولید در داخل افزایش پیدا کند و مبنای تولید صادرات محور باشد این روند در رشد اقتصادی، رفاه عمومی، اشتغال افزایی و غیره بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
وی گفت: وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت به دنبال تسهیل قوانین و مقررات در راستای رونق تولید و توسعه صادرات غیر نفتی هستند تا موانع از پیش پای صادرکنندگان و تولید کنندگان برداشته شود تا بتواند با طیب خاطر به فعالیت بپردازند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: تجربه بسیاری از کشورهای موفق بیانگر اینکه حضور در بازارهای جهانی و بهره گیری از مزیت های تجارت خارجی به ویژه از طریق توسعه صادرات کالا و خدمات نقش موثری در توسعه اقتصادی این کشورها داشته است.
وی اظهارداشت: صادرات زمینه دستیابی به دامنه وسیعی از اهداف از جمله کسب درآمد ارزی، ایجاد فرصت های شغلی جدید، انتقال فناوری، ارتقای کمی و کیفی تولیدات ایرانی، تعادل در بازار تولیدات داخلی، افزایش نفوذ سیاسی و اقتصادی را فراهم می کند.
زادبوم تصریح کرد: واقع امر اینکه در ایران نیز توسعه صادرات غیرنفتی و کاهش وابستگی ساختار اقتصادکشور به درآمدهای حاصل از صادرات نفت همواره به عنوان مهمترین اهداف برنامه های توسعه بخش تجارت خارجی مورد توجه سیاستگذاران بوده و امروز با حدت و شدت در حال پیگیری است.
وی همچنین در خصوص اینکه برخی ها می گویند فعالان اقتصادی را به حال خود رها کند و این افراد به خوبی راه و چاه را بلد هستند، افزود: این یک حرف عامیانه و غلطی است.
وی اذعان داشت: هیچ کشوری مقررات و شرایط تجاری خود را رها نمی کند چرا که حکمرانی در تجارت خارجی کشورها همواره باید وجود داشته باشد این تعبیر عامیانه که بگذارید فعالان اقتصادی کار خود را انجام دهند در هیچ کجای دنیای چنین چیزی وجود ندارد.
«محمد لاهوتی» رئیس کنفدراسیون صادرات ایران نیز در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد گفت: متاسفانه شعارها در بحث اقتصاد مقاومتی طی این سال ها همواره غالب بر رفتارها بوده است.
وی با اشاره به اینکه سیاست گذاری ها کمتر متناسب بر اجرای این ابلاغیه مهم بوده است، افزود: اگر از سوی تمامی دستگاه ها و فعالان بخش خصوصی در جهت اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی قدم برداشته می شد شرایط کشور خیلی بهتر از امروز بود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از رادیو اقتصاد، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهارداشت: بخشی از عدم توجه به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری مربوط به شرایط داخلی مانند سوء مدیریت ها، شتاب زدگی ها در تصمیم گیری ها و بخش دیگر به موارد و مسائل خارجی مثل اعمال تحریم ها، خروج آمریکا از برجام و مواردی این چنینی بوده که دولت را مجبور کرد یکسری سیاست هایی را اعمال کند که خود در گذشته منتقد این سیاست ها بوده است.
وی ادامه داد: سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور مغفول مانده و به یک معنا خیلی به این سیاست ها توجه نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس