صنعت آبزی پروری ایران در رتبه نخست خاورمیانه قرار دارد

ایران در بخش صنعت آبزی پروری در میان سایر کشورهای دنیا رتبه هفدهم را دارد و در رتبه نخست خاورمیانه قرار دارد.

علی اکبر خدایی دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان اظهار داشت: ایران با تولید ۳۲۰ هزار و ۱۴۷ تن انواع محصولات آبزی در رتبه هفدهم دنیا قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه صنعت آبزی پروری ایران در رتبه نخست خاورمیانه قرار دارد، اظهار داشت: در میان کشورهای خاورمیانه پس از ایران، ترکیه با ۲۳۴ هزار تن و پاکستان با ۱۴۸ هزار تن به ترتیب در رتبه‌های بیست و یکم و بیست و پنجم دنیا قرار دارند.
این فعال بخش خصوصی در امر آبزی پروری خاطرنشان کرد: کل تولیدات صنعت آبزی پروری در جهان سالیانه رقمی در حدود هفت هزار و ۳۷۸ میلیون تن است.

به گفته وی، بیش از ۶۱. ۵ درصد تولیدات آبزی پروری جهان به میزان ۴۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن مربوط به کشور چین است.
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی ایران تاکید کرد: بنابر آمار مذکور، جمهوری خلق چین را می‌توان حاکم بلا منازع آبزی پروری دنیا دانست.

خدایی اضافه کرد: پس از رتبه نخست که همواره متعلق به چین بوده، هند با تولید چهار میلیون و ۸۸۰ هزار تن و اندونزی، ویتنام و بنگلادش به ترتیب با تولید چهار میلیون و ۲۵۰ هزار تن، سه میلیون و ۳۹۰ هزار تن و یک میلیون و ۹۵۰ هزار تن در رتبه‌ های دوم تا پنچم قرار دارند.

این فعال بخش خصوصی در امر آبزی پروری ادامه داد: کشورهای آسیایی حاکم مطلق آبزی پروری جهان محسوب می‌شوند.

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران یادآور شد: البته لازم به ذکر است که نروژ به عنوان برترین کشور اروپایی در زمینه صنعت آبزی پروری با تولید سالانه یک میلیون و ۳۳۰ هزار تن رتبه ششم دنیا را به خود اختصاص داده است.

این فعال بخش خصوصی در صنعت شیلات ایران، گفت:: بیشترین میزان تولید در صنعت آبزی پروری کشور نروژ به تولیدات ماهی در قفس اختصاص دارد.

خدایی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) با اشاره به اینکه طی دهه‌های اخیر شاهد کاهش منابع دریایی بوده ایم، بیان داشت: با این وجود تولیدات آبزی پروری به کمک صنعت شیلات آمده است.

رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی کشور تصریح کرد: با وجود کاهش منابع دریایی، تولیدات کل آبزیان جهان نه تن‌ها پایین نیامده بلکه سالانه حدود دو میلیون و ۲۸۰ هزار تن نیز رشد داشته است که این افزایش فقط از محل پرورش آبزیان به دست آمده است.
وی بر ضرورت توسعه پایدار شیلات از طریق آبزی پروری تاکید کرد و گفت: امید می‌رود طی سالیان آینده شاهد رشد چشمگیری در صنعت آبزی پروری کشور باشیم.

وی در ادامه گفته‌های خود به توسعه پرورش ماهی قزل آلا اشاره کرد و اظهار داشت: هم اکنون ۱۳ کشور در قاره آسیا به پرورش ماهی قزل آلا اشتغال دارند.

خدایی بیان داشت: در این میان ایران و ترکیه در مجموع با تولید سالانه ۲۷۴ هزار و ۲۳۰ تن پرورش ماهی قزل آلا در صدر قرار دارند.

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان با اشاره به اینکه ۱۱ کشور دیگر تولیدی معادل ۳۸ هزار و ۴۵۸ تن داشته اند، اظهار کرد: در قاره آسیا از مجموع تولید انجام پذیرفته تن‌ها ۶ هزار و ۱۷۸ تن در آب‌های شور ترکیه تولید می‌شود و مابقی تولید مربوط به تولید در آب‌های شیرین است.

این فعال بخش خصوصی در صنعت شیلات رشد پرورش ماهی قزل آلای کشور را چشمگیر بیان و خاطرنشان کرد: ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی بزرگترین تولید کننده قزل آلا در آسیا و جهان بوده است و پس از ایران کشور ترکیه در جایگاه دوم قرار گرفته است.
وی یادآور شد: چین، کره جنوبی، تایوان، آذربایجان، افغانستان، گرجستان، فلسطین، قرقیزستان، نپال و لبنان؛ سایر کشورهای فعال در تولید قزل آلا هستند.

رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی ایران با اشاره به اینکه میزان تولید ماهی در آسیا از از ۲۰۴ هزار و ۳۵۶ تن در سال ۲۰۱۰ به ۲۸۵ هزار ۶۸۸ تن در سال ۲۰۱۵ رسیده است؛ مهمترین دلیل این افزایش را مربوط به افزایش تولید در ایران اعلام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس