صید ماهیان خاویاری دریای خزر تا سال 2020 ممنوع است

کارشناس حقوقی و بین المللی سفارت ایران در جمهوری آذربایجان گفت: صید ماهیان خاویاری در خزر از سال 2015 میلادی بر اساس توافقی که پنج کشور در کمیسیون حفاظت و بهره برداری بهینه ازمنابع زنده دریای خزر به آن دست یافتند ، به مدت پنج سال ممنوع شد.

صید ماهیان خاویاری دریای خزر تا سال 2020 ممنوع است سید محمد جواد عربی در حاشیه گردهمایی پنج کشور حا شیه دریای خزر در باکو به خبرنگار ایرنا ، گفت : این توافقنامه نقطه عطفی برای همکاری کشورهای ساحلی و مدیریت منابع زنده دریای خزر محسوب می شود که بسیاری از آنها بخصوص ماهیان خاویاری در خطر انقراض قرار دارند.

وی با اشاره به گردهمایی پنج کشور حاشیه دریای خزر در قالب سی و هفتمین نشست کمیسیون حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع زنده آبی دریای خزر ، این کمییسیون از زمان فروپاشی شوروی سابق در سال 1992 ایجاد شده و ایران نیز از سال 1381 به آن پیوسته است.

عربی گفت: ایران تلاش داشته با رها سازی بچه ماهی و اقدامات زیست محیطی گامی در راه حفاظت از آبزیان این پهنه آبی مشترک بردارد ولی این همکاری در چارچوب پنج جانبه و از زمان امضای این توافقنامه شکل جدی تری گرفته است.

وی تاکید کرد که این توافقنامه به تصویب مجالس هر پنج کشور امضا کننده یعنی ایران ، روسیه ، جمهوری آذربایجان ، قزاقستان و ترکمنستان رسیده و در حال حاضر از سوی اعضای کمیسیون لازم الاجرا است.

به گفته کارشناس حقوقی و بین المللی سفارت کشورمان در جمهوری آذربایجان، بند 10 توافقنامه سال 2015، به برگزاری سالیانه کمیسیون با حضور نمایندگان پنج کشور ساحلی دریای خزر تاکید کرد.

عربی درباره اهداف برگزاری سالیانه این کمیسیون گفت : با توجه به خطری که آبزیان و منابع زنده بویژه ماهیان خاویاری را از نظر صید غیر مجاز و خلاف قانون و جود دارد ایجاب می کند که کشورها همکاری و مدیریت بهینه داشته باشند .

وی با تاکید بر اینکه هدف این کمیسیون و توافقنامه های حاصل از آن مدیریت بهینه منابع آبی دریای خزر و نه ایجاد ممنوعیت و محدودیت از مواهب این دریا ، افزود: هدف این کمیسیون مقابله با صید غیر مجاز و غیر قانونی ماهیان دریای خزر و مدیریت بخشی مهمی از اکولوژی محیط زیست این پهنه آبی است.

بر اساس گزارش های رسمی، ذخایر ماهیان خاویاری که یک ذخیره مشترک بین پنج کشور حاشیه دریای خزر است، از سه هزار تن به کمتر از 500 تن رسیده که پایین ترین حد آن است.

یکی از دلایل مهم کاهش ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر ، صید بی رویه آنها در کنار سن رسیدن این گونه به بلوغ است.

سن بلوغ ماهیان خاویاری برای ماهی اوزون برون 10 سال ، تاس ماهیان 15 سال و فیل ماهیان 20 سال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس