با جدی شدن اصلاحات درخصوص مقابله با نقایص سامانه ورود موقت، شفاف سازی گمرک در خصوص کل ردیفهای تسویه نشده ورود موقت ضروری است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ، در روزهای اخیر موضوع قاچاق صدها کامیون آرد صادراتی از محل ورود موقت گندم در گمرک غرب تهران خبر ساز شده است. بر اساس اعلام رسمی گمرک ایران ۳۳ هزار تن آرد طی سالهای ۹۷ الی خرداد ۹۹ با استفاده از گپهای موجود در سامانه جامع گمرکی قاچاق شده است. در حال حاضر پرونده به تعزیرات حکومتی ارجاع شده و متهم پرونده با قرار وثیقه ۱۷۰ میلیارد تومانی تعیین شده است.

موضوع ورود موقت اقلام مختلف با هدف پردازش و صادرات مانند بحث ترانزیت یکی از چالشهای قدیمی گمرک ایران میباشد که بعد از پیگیریهای مستمر رسانه‌ها گمرک همچنان در خصوص بسیاری از ابهاماتی که وزیر اقتصاد مخاطب آن بود سکوت کرده است.

همانطور که اشاره شد بحث ورود موقت از سنوات قبل مورد سوال بوده است، در همین راستا مهرداد جمال ارونقی مدیر کل پیشین گمرک شهید رجایی طی مکاتبه‌ای با معاون وقت توسعه منابع  گمرک، در خصوص ورود موقت برخی چالشها از جمله ردیفهای تسویه نشده، بدهیهای کلان و به طور کلی یک سری ابهامات جدی در این حوزه را مطرح کرده است. 

گفتنی است، با توجه به ابهامات اخیر مطرح شده در خصوص ورود موقت آرد و قاچاق صدها کامیون از این کالا تحت عنوان رویه ورود موقت لازم معاون فنی گمرک ایران در این خصوص شفاف سازی کند. همچنین بایستی در خصوص وضعیت کلیه ردیفهای تسویه نشده ورود موقت در سنوات اخیر اعلام نظر شفاف صورت گیرد. 

به گزارش تسنیم، تخلفات در حوزه ورد موقت در دو دسته قابل طبقه بندی است، اول ورود موقت کالایی که صادرات آن انجام نشده و دوم کالای صادراتی که از محل پروانه های ورود موقت قبلی و تکراری صادرات صورت گرفته است. در هر دو دسته لازم است تا گمرک ایران که در بیانیه اخیر خود به موضوع شفاف سازی نیز تاکید کرده ابهامات اصلی از جمله بحث تعداد ردیفهای تسویه نشده و تکراری روشن شود.

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

اخبار قبل و بعد
اخبار مرتبط

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد