مدیرکل دفتر صنایع ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت: واردات ماشین‌آلات کشاورزی، ارز مبادله‌ای نمی‌گیرد

در حالی که حدود هفت درصد از ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز مکانیزاسیون کشاورزی بر دوش واردات است، اما به تازگی تخصیص ارز مبادله‌ای برای این منظور حذف شده است.

مدیرکل دفتر صنایع ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلسه مجمع عمومی انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی گفت: در حال حاضر، تخصیص ارز مبادله‌ای برای واردات ماشین‌آلات مورد نیاز، امکان‌پذیر نیست.

امیرحسین شیروی، با اشاره به اینکه تنها برخی از اقلام مهم و اساسی مانند دارو، مشمول ارز مبادله‌ای می‌شوند، افزود: رئیس سازمان مدیریت از وزیر صنعت خواسته که ۹۰ درصد از فهرست متقاضیان دریافت ارز مبادله‌ای کاهش یابد. بنابراین چنین قانونی نه تنها برای ماشین‌آلات کشاورزی، بلکه برای بسیاری از اقلام دیگر اتفاق افتاد و تاجران مجبورند برای واردات آنها از ارز آزاد استفاده کنند.

به گفته وی، کارخانجات ساخت ماشین‌آلات کشاورزی به نوعی جزو صنعت بوده و با این بخش، اشتراک زیادی دارند. با توجه به پیشرفت‌های روزافزون کشاورزی مانند تولید در گلخانه یا ماهی در قفس، نیاز به ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن افزایش یافته و دیگر مثل گذشته نمی‌توان کشاورزی سنتی را ادامه داد. بنابراین لزوم وجود کارخانه‌های خلاق و مبتکر بسیار ضروری است.

شیروی، تشکل‌های بخش خصوصی را واسط بین دولت و تولیدکننده دانست و عنوان کرد: متاسفانه هنوز دو طرف، همدیگر را به طور کامل به رسمیت نشناخته و به یک نقطه تعادل نرسیده‌اند. برخی تشکل‌ها وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهند و در مقابل، بعضی سیستم‌های دولتی، به تشکل‌ها به عنوان یک دردسر یا مانع نگاه می‌کنند. این مشکلات، ناشی از نداشتن تعامل منطقی بین دو بخش است که امید می‌رود به مرور زمان حل شود.

مدیرکل دفتر صنایع ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: البته در این بخش سعی می‌شود با سازندگان ماشین‌آلات کشاورزی به هر شکل ممکن تعامل برقرار شده و برای این منظور کارگروه‌هایی تشکیل شده است.

این مقام مسئول در واکنش به اعتراض برخی تولیدکنندگان مبنی بر صدور بیش از حد مجوزهای تولید، از طرف وزارت صنعت، گفت: ما نیز با تکثر ارائه مجوزها مخالفیم، اما فقط می‌توانیم این موضوع را به سرمایه‌گذاران گوشزد کنیم. بنابراین لیست واحدهای اشباع شده موجود بوده و کسی که قصد سرمایه‌گذاری دارد، آن را ملاحظه می‌کند. بقیه کار، به سرمایه گذار مربوط می‌شود و وزارت صنعت نمی‌تواند جلوی او را بگیرد.

شیروی در پایان در ارتباط با مالیات بر ارزش افزوده تولید تجهیزات کشاورزی بیان کرد: این موضوع از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت با جدیت پیگیری شده و پیشنهاداتی هم برای تغییر فرمول آن ارائه شده است که یکی از آنها شمول مالیات تنها برای بخشی از محصول است که دارای ارزش افزوده باشد. باید دید که تصمیم مسئولان چه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس