مراقب مصرف مواد غذایی حاوی “شربت فروکتوز” باشید

شربت ذرت با فروکتوز بالا یکی از شیرین کننده‌هایی است که در صنایع غذایی به کار گرفته می‌شود؛ این درحالیست که کارشناسان با توجه به روند رو به رشد بیماری‌هایی نظیر چاقی، دیابت، کبد چرب و … نسبت به استفاده از این شیرین کننده مصنوعی هشدار می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سپیده دولتی – کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در مطلبی که در سایت اطلاع رسانی این دفتر قرار گرفت، آورده است: «شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) یک نوع قند مصنوعی ساخته شده از شربت ذرت است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که شکر و HFCS عوامل کلیدی در اپیدمی چاقی امروز هستند. HFCS و قند نیز با بسیاری از دیگر مسائل بهداشتی جدی، از جمله دیابت و بیماری قلبی مرتبط هستند. اگر فروکتوز به مقدار زیاد از مواد غذایی دریافت شود، می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. شربت فروکتوز شامل ۵۰ درصد گلوکز و ۵۰ درصد فروکتوز است و ترکیب آن شامل ۷۶ درصد کربوهیدرات و ۲۴ درصد آب است که بدون پروتئین، چربی و مواد مغذی ضروری است. هر ۱۰۰ گرم، آن ۲۸۱ کیلو کالری انرژی و یک قاشق غذاخوری از آن ( ۱۹ گرم)، ۵۳ کیلوکالری انرژی دارد.

در ایالات متحده آمریکا، شربت فروکتوز (HFCS ) در صنعت غذایی به عنوان جایگزین شکر استفاده می‌شود. بیشترین استفاده آن در نوشابه‌های غیرالکلی است. بیشترین نوع شربت فروکتوز مورد استفاده در صنایع غذایی شربت فروکتوز ۵۵ درصد و ۴۲ درصد است. استفاده عمده شربت فروکتوز ۴۲ درصد در غذاهای فرآوری شده، غلات‌های صبحانه و نوشیدنی‌ها و شربت فروکتوز ۵۵ درصد در نوشابه‌ها است. شربت غلیظ فروکتوز ۵۵ درصد (HFCS-۵۵) لیپوژنیک‌تر(چربی‌سازتر) از ساکاروز است که باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) و دیس لپیدمی می‌شود. شایان ذکر است که میزان مجاز روزانه برای آن تعیین نشده است.

باید توجه داشت گلوکز به راحتی توسط هر سلول در بدن منتقل و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقابل، فروکتوز شربت ذرت باید قبل از اینکه بتواند به عنوان سوخت استفاده شود، به چربی یا گلیکوژن (کربوهیدرات‌های ذخیره شده) تبدیل می‌شود.

در واقع فروکتوز در داخل کبد متابولیزه و تبدیل به گلیکوژن می‌شود. اما باید در نظر داشت که ظرفیت ذخیره‌سازی در کبد محدود است. نوشابه‌ها و آبمیوه های صنعتی دارای میزان بالای فروکتوز هستند که مصرف این نوشیدنی‌ها و هر نوع ماده غذایی دارای این شربت در صورت مصرف زیاد به دلیل اینکه از ظرفیت کبد بیشتر است به چربی تبدیل می‌شود. در بلند مدت این تجمع چربی می‌تواند منجر به مشکلات جدی بهداشتی مانند کبد چرب و دیابت نوع دو شود. در یک مطالعه ۳ هفته‌ای، محققان دریافتند که مصرف بیش از حد قند و فروکتوز منجر به افزایش شدید چربی‌های کبدی (۲۷٪) می‌شود.

به یاد داشته باشید اثرات مضر HFCS و فروکتوز نباید با فروکتوز در میوه اشتباه گرفته شود که در مقادیر متعادل مشکلی ایجاد نمی‌کنند. دریافت فروکتوز بیش از حد یا مصرف شربت فروکتوز همچنین می‌تواند منجر به مقاومت به انسولین شود و درنتیجه دیابت نوع ۲ ایجاد شود. بسیاری از تحقیقات نشان داده است که شربت فروکتوز و قند باعث التهاب می‌شود، که با افزایش خطر ابتلا به چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان همراه است.

فروکتوز همچنین می تواند تجمع چربی احشایی را ایجاد کند. چربی احشاء اندام شما را احاطه کرده و بدترین نوع چاقی است که با دیابت و بیماری قلبی ارتباط مستقیم دارد. افزون بر این، در دسترس بودن HFCS و قند و افزایش دریافت کالری یک عامل کلیدی در افزایش وزن است. تحقیقات نشان می‌دهد که مردم اکنون بیش از ۵۰۰ کالری در روز شکر مصرف می‌کنند که ممکن است ۳۰۰ درصد بیش از ۵۰ سال قبل باشد.

سطح بالای انسولین ناشی از مصرف قند باعث رشد تومور می‌شود. چندین مطالعه بلند مدت ارتباط بین مصرف HFCS و خطر ابتلا به سرطان را نشان داده است. علاوه بر التهاب، مصرف فروکتوز بیش از حد همچنین ممکن است تولید مواد مضر به نام محصولات پیشرفته گلیکوزیله (AGEs) را افزایش دهد که این امر به سلول‌های بدن آسیب می‌رساند و در نهایت، خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی مثل نقرس نیز وجود دارد که به علت افزایش التهاب و تولید اسید اوریک است. بنابراین توصیه می‌شود مصرف موادغذایی دارای شربت فروکتوز در مبتلایان به نقرس و افرادی که سابقه ابتلا به این بیماری را دارند باید محدود شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس