میکروب لازمه تولید محصولات!

رییس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران در برنامه علمی «روزنه» عنوان کرد: هزاران سال است که انسان ها از میکروب‌ها برای تولید محصولاتی مثل انواع شوری‌جات، ترشی‌جات، سرکه، ماست، پنیر و محصولات تخمیری استفاده می کنند.
وی افزود: در سال های اخیر با توسعه علم بیوتکنولوژی، انواع آنزیم‌ها، ویتامین ها، افزودنی‌ها و ترکیبات دارویی را از میکروب‌ها تولید می کنند. تقریبا بدون استفاده از میکروب‌ها قسمت زیادی از تولیدات دچار اشکال خواهد شد؛ بنابراین بیشتر میکروب ها مفید هستند و این روزها از آنها استفاده‌های خوبی می شود و محصولات متنوع و زیادی به کمک میکروب ها تولید می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: یکسری از میکروب ها بیماری زا هستند که به بحث کنترل و بهداشت مواد غذایی مربوط می شوند. اینکه غذای تولید شده آلوده به میکروب های بیماری زا نباشد یا در حین حمل و نقل، نگهداری یا توزیع میکروب ها نتوانند رشد کنند قسمت بهداشتی قضیه است که کنترل کیفیت و نقاط بحرانی است. خوشبختانه تعداد میکروب های بیماری زا خیلی زیاد نیست و راه های مبارزه با آنها نیز شناخته شده است.
او تصریح کرد: اگر غذا درست تهیه و نگهداری نشود و در شرایط مناسب نیز قرار نداشته باشد، میکروب های بیماری زا می توانند باعث مسمویت و در موارد شدید باعث مرگ شوند.
عزیزی در پایان نیز یادآور شد: پروتئین تک یاخته همان مخمر نانوایی است، اگر این مخمر را با این هدف تولید کنیم که زنده نباشد به پروتئین تک یاخته تبدیل می شود که بیشتر در غذای طیوراستفاده می شود تا رشد آنها را سریع تر و گوشت گیری و وزن گیری شان را بیشتر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس