ناآرامی‌های عراق چه تاثیری بر بازارهای ایران دارند؟

در دوره‌ای که صادرات غیرنفتی ایران نزولی شده کشور عراق مقصد یک چهارم کالاهای صادراتی ایران است. آیا در صورت تداوم ناآرامی‌های اخیر عراق صادرات غیرنفتی ایران متاثر خواهد شد؟ در صورت تاثیرپذیری کدام بازارهای ایران بیشترین نگرانی را خواهند داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از ناآرامی‌های اخیر در عراق نمایشگاه بین‌المللی بغداد با ۱۰ روز تاخیر از ۱۱ تا ۲۰ نوامبر برگزار می‌شود. پس از اعلام این خبر برخی فعالان اقتصادی ایران نسبت به بلاتکلیفی‌ در برنامه حضور خود در این نمایشگاه ابراز نگرانی کردند. اما آیا اثرگذاری اتفاقات عراق بر اقتصاد ایران به همین یک مورد ختم می‌شود؟

بررسی آخرین کارنامه تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد در دوره‌ای که صادرات غیرنفتی ایران نزولی شده کشور عراق مقصد یک چهارم کالاهای صادراتی ایران بوده است.

آمار گمرک ایران از روند صادرات غیرنفتی ایران در شش ماهه نخست سال ۹۸ نشان می‌دهد که در نیمه نخست امسال، صادرات کالاهای غیرنفتی به رقمی معادل ۲۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار رسیده است که این میزان در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته، کاهش ۱۰٫۵۵ درصدی را نشان می‌دهد.

اما دقیقا در همین دوره نزولی صادرات غیرنفتی ایران، کشورهای عمده‌ای که مقصد صادرات ایران در شش ماه نخست امسال بودند شامل چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان بوده که ۷۵٫۱۹ درصد از کل صادرات ایران در نیمه نخست امسال را تشکیل داده‌اند و با حذف چین، نصف صادرات ایران به کشورهای همسایه بوده است.(تسنیم)

بررسی جزیی‌تر نشان می‌دهد که میزان صادرات ایران به عراق در این مدت ۴٫۶ میلیارد دلار بوده که سهم ۲۲٫۲۶ درصدی از کل ارزش صادرات غیرنفتی ایران داشته است. از نظر وزنی نیز تقریبا وضعیت به همین شکل است.

با این روند به نظر می‌رسد در صورت تداوم اتفاقات اخیر عراق و تاثیرگذاری آن بر بازار صادراتی ایران، درآمدهای ارزی ایران در یک چهارم از صادرات غیرنفتی‌اش مثل گذشته نخواهد بود. از سوی دیگر آن طور که تا پیش از این برخی فعالان اقتصادی بیان کرده بودند روند برگشت ارز ناشی از صادرات غیرنفتی به عراق نسبت به دیگر کشورها وضعیت نامطلوبی نداشته و به همین دلیل احتمال این اثرگذاری بر روند درآمدهای ارزی بیشتر به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر آمارهای گذشته نشان می‌دهد محصولات معدنی، محصولات شیمیایی، محصولات و مواد پلاستیکی، منسوجات، سنگ ساختمانی و سیمان از جمله اقلام صادراتی ایران به عراق است که در هرکدام از این صنایع شرکت‌هایی فعال هستند که سهم آنها در بورس در حال معامله است. به همین دلیل برخی فعالان بازار سرمایه در روزهای اخیر نسبت به اثرگذاری سهام این شرکت‌ها از تداوم اتفاقات اخیر عراق ابزار نگرانی کرده‌اند. اما آیا نبود ثبات در اقتصاد عراق می‌تواند نگرانی‌های اقتصادی ایران را بیشتر کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس