هويت بخشی كالاهای كشاورزی در مبدا

مدیر عامل مرکز ملی شماره‌ گذاری کالا و خدمات ایران با اشاره به اینكه بانك اطلاعاتی مركز یکی از 12 بانک اصلی مرجع اطلاعات در کشور به شمار می‌رود گفت: این مركز بسترهای لازم جهت راه‌اندازی زیرساخت شناسه گذاری، رهگیری کالا و نهاده‌های کشاورزی و دامی صنعتی و نیمه‌صنعتی تا رسیدن به مصرف‌کننده نهایی را فراهم نموده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی مرکز ملی شماره‌ گذاری کالا و خدمات ایران، علیرضا ملكی در خصوص ساماندهی لجستیكی در بخش كشاورزی با استفاده از توانمندیهای مركز، مطابق با استانداردها در سطح ملی و بین المللی گفت: مرکز ملی شماره‌ گذاری کالا و خدمات ایران در سال 1374 توسط موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی تأسیس و به‌عنوان عضو سازمان GS1 بین‌الملل در ایران پذیرفته شد. و تنها سازمان متولی ساختار طبقه‌بندی ملی «ایرانکد» در ایران میباشد كه خدمات گسترده‌ای را سازگار با استانداردها و راهکارهای بین‌المللی به شرکت‌ها، مؤسسات و سازمان‌های فعال در کشور ارائه می‌دهد.
وی افزود:  این مرکز، با داشتن بیش از 90 هزار تأمین‌کننده و 3.5 میلیون قلم کالا یکی از 12 بانک اصلی مرجع اطلاعات در کشور به شمار می‌رود. از این تعداد قلم کالا، 487.584 قلم مربوط به گروه مواد غذایی است و به‌طور تفکیک شده 79.136 تعداد فراورده‌ خشک کشاورزی، 6.244 فراورده غیر خشک کشاورزی، 81.865 فراورده دامی، 6.044 فراورده آبزیان، 18.095 فراورده طیور و 296.200 فرآورده صنایع غذایی وجود دارد.
ملكی مدیر عامل مركز متذكر شد:  نظر به ماده سی ویکم برنامه ششم توسعه، بخش کشاورزی، (بند «د» و «ذ»)، مرکز ملی شماره‌ گذاری کالا و خدمات ایران، بسترهای لازم را جهت راه‌اندازی زیرساخت شناسه گذاری، رهگیری کالا و نهاده‌های کشاورزی و دامی صنعتی و نیمه‌صنعتی تا رسیدن به مصرف‌کننده نهایی را فراهم نموده است. همچنین امکانی فراهم کرده تا بتوان از ظرفیت صادراتی صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی مانند کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان و صنایع بسته‌بندی محصولات کشاورزی با توجه به مزیت‌های طبیعی، نسبی و رقابتی این صنایع استفاده نمود.
وی ادامه داد:  یكی از مهمترین خدماتی كه مركز ارائه میدهد میتوان از كد GS1 نام برد كه ار آن به عنوان سیستم یكپارچه استاندارد جهانی یاد میشود. با استفاده از  كد GS1 اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت زنجیره تأمین كالا را از طریق شناسایی یكتا و منحصربه فرد موجودیت های ثابت و در گردش چرخه از قبیل اقلام تجاری، واحدهای لجستیكی، دارایی ها و مكانهای فیزیكی فراهم می شود. این امر باعث پذیرش و مقبولیت این سازمان در سطح جهان گردیده به گونه ای كه بسیاری از سیستم های زنجیره تأمین جهانی از این استانداردها استفاده می نمایند. البته هدف مرکز در چرخه یكپارچه سازی زنجیره تامین بسیار فراتر از صدور كد است. لذا بررسی نقش مركز در پازل اقتصادی كشور حائز اهمیت می باشد.
وی با اشاره به اینكه GS1 با ایجاد ویژگی ردیابی كالا در دست مشتری تا نقطه مبدا، می تواند اثربخشی بالایی را در طول زنجیره تامین ایجاد نماید. و GLN نیز کلید شناسایی هر یک از محل های (فیزیکی، عملیاتی، قانونی) استفاده شده در زنجیره تامین است.گفت: به عنوان مثال وزارت كشاورزی با بكارگیری خدمات مركز و استفاده از منابع آن میتواند نظارت كامل و دقیقی بر چرخه فعالیتهای آن سازمان «مزرعه، كالا، انبار، و مصرف كننده و … » داشته باشد.
ملكی ادامه داد: از دیگر خدمات مركز میتوان به كد GLN اشاره كرد كه این كد به‌عنوان یك استاندارد بین‌المللی در سراسر دنیا شناخته و پذیرفته شده است. در واقع با استفاده از آن میتوان به سهولت، موقعیت‌های مكانی را در سطح بین‌المللی به اشتراك گذاشت همچنین تمامی مكان‌ها را در سطح ملی یا بین‌المللی به صورت یكتا و یكپارچه شناسایی كرده و تحت كنترل خود درآورد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم بكارگیری خدمات مركز در بخش كشاورزی تاكید كرد و گفت: شماره ی آبی یا Blue Number  طرحی است در قالب یک شماره منحصر به فرد جهانی که از سوی سازمان جهانی ملل متحد و سازمان استاندارد GS1 برای كشاورزان راه‌اندازی شده است. این شماره، در واقع یک شماره جغرافیایی حاوی طیف وسیعی از اطلاعات مربوط به یک کشاورز یا یک کسب و کار است، از جمله نام کشاورز، جنسیت، محصولات و اطلاعات تماس. کشاورزان با شماره آبی می توانند با اطلاعاتشان را با سایر شرکای تجاری به اشتراک بگذارد. ابتکار شماره آبی اجازه می دهد تا کشاورزان مالکیت خود را بر روی اطلاعاتی که به اشتراک می گذارند حفظ کنند و به آنها اجازه می دهد کنترل بیشتری بر آینده خود داشته باشند.
وی تصریح كرد: مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران، توانسته تناظر بین ساختار طبقه‌بندی ملی با انواع کدهای بین‌المللی مانند ISIC، HS، UNSPSC را برقرار كند. در واقع ایرانکد به صورت جزئی‌تر به اطلاعات محصول دسترسی دارد. بنابراین جستجوی محصولات بر اساس نام کالا و یافتن نمونه‌های مشابه داخلی امکان‌پذیر می‌باشد. لازم به ذکر است که مركز امکانی به وجود آورده تا بتوان آمار تولید هر محصول را از طریق اظهار تأمین‌کننده ثبت نمود و گزارش آن را در اختیار سازمان‌های مورد نظر قرار دهد.
ملكی در پایان به نشست‌های متعدد مركز، جهت سهولت روند اخذ کد توسط کشاورزان، با نظام صنفی کشاورزی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برگزار شده است اشاره نمود و گفت: راهکارهای عملیاتی نمودن این موضوع نیز بررسی و تحقیق شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس