چرا باید در تابستان بیشتر آب بنوشیم؟

گرمای هوا و تعریق بیش از اندازه در روزهای گرم و آفتابی تابستان باعث ازدست‌رفتن حجم بالایی از آب بدن می‌شود. به همین دلیل هم بسیاری از افراد، مخصوصا کسانی که فعالیت‌های خارج از خانه دارند، با کم‌آبی بدن در تابستان مواجه می‌شوند. کم‌آبی بدن در روزهای گرم سال می‌تواند مشکلات فراوانی را برای ما به‌دنبال داشته باشد.

از این‌رو، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که در فصل تابستان، آب بیشتری مصرف کنید. اگر می‌خواهید بدانید که چرا باید در روزهای گرم سال بیشتر آب بنوشید، با ادامه این مطلب همراه باشید. 

۱٫ نوشیدن آب باعث افزایش سطح انرژی می‌شود 

یکی از اولین علائم کم‌آبی بدن، اُفت انرژی و احساس خستگی مداوم است. تحقیقات ثابت کرده‌اند زمانی که بدن با کم‌آبی مواجه می‌شود، عملکرد مغزی دچار اختلال‌هایی مانند کاهش تمرکز و افزایش تحریک‌پذیی عصبی خواهد شد. به این ترتیب، افرادی که با کم‌آبی بدن در روزهای گرم سال مواجه هستند، بیشتر دچار اُفت انرژی، عصبانیت، زودرنجی و عدم تمرکز می‌شوند. اگر می‌خواهید که انرژی و خلق‌وخوی مناسبی در روزهای گرم سال داشته باشید، بهتر است که مصرف روزانه حداقل ۶ تا ۸ لیوان آب ساده را فراموش نکنید. البته به خاطر داشته باشید که میزان مناسب مصرف آب برای هر فرد به فعالیت‌های روزانه او بستگی دارد. 

۲٫ نوشیدن آب باعث کاهش سردرد می‌شود 

ابتلا به سردرد در روزهای گرم سال جزو مشکلات رایج در میان افراد مبتلا به میگرن یا افراد دارای سابقه سردرد مزمن است. محققان ثابت کرده‌اند که کم‌آبی بدن می‌تواند احتمال ابتلا به سردرد در روزهای گرم سال را تا ۴۰ درصد افزایش دهد. این درحالی است که نوشیدن آب ساده و پیشگیری از کم‌آبی بدن به‌طرز قابل توجهی احتمال بروز سردرد در افراد مبتلا به میگرن یا افرادی با سابقه سردردهای مزمن را کاهش می‌دهد. 

۳٫ نوشیدن آب باعث پیشگیری از ابتلا به یبوست می‌شود 

یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی در روزهای گرم سال، ابتلا به یبوست است. کم‌آبی بدن می‌تواند حرکات روده را به‌شدت کُند سازد و باعث ابتلا به یبوست‌های مزمن در روزهای گرم سال شود. اگر می‌خواهید در فصل تابستان دچار یبوست نشوید، به شما توصیه می‌کنیم که حداقل یک‌بار در هر یک ساعت حدود نصف لیوان آب ساده و ترجیحا ولرم بنوشید. اگر بتوانید مقداری آب لیموترش تازه همراه با پالپ لیمو یا تکه‌هایی از میوه‌های فصل را هم به آب مصرفی روزانه اضافه کنید، بیشتر جلوی ابتلا به یبوست را خواهید گرفت. میوه‌های فصل یا پالپ لیمو حاوی فیبر هستند و می‌توانند از طریق فعال‌تر کردن حرکات روده‌ها باعث پیشگیری از ابتلا به یبوست شوند. 

۴٫ نوشیدن آب باعث بهبودی در عملکرد سیستم ایمنی می‌شود 

کم‌آبی بدن برای روزهای متوالی می‌تواند خطر بروز بیماری‌های متابولیک مانند افزایش فشار خون، چربی خون یا قند خون را به همراه داشته باشد. از این‌رو، زمانی که بدن با کم‌آبی مواجه می‌شود، احتمال افزایش التهاب و استرس اکسیداتیو هم در بدن بالاتر می‌رود. محققان ثابت کرده‌اند زمانی که سطح التهاب در بدن افزایش یابد، عملکرد سیستم ایمنی شدیدا اُفت می‌کند. درنتیجه، توصیه می‌شود که به‌منظور پیشگیری از افزایش التهابات بدنی و برای بهبودبخشی به عملکرد سیستم ایمنی در این روزهای کرونایی، حجم مناسبی از آب ساده را در طول روز مصرف کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس