کمبود نیرو و نبود ماشین‌آلات برداشت زعفران را تهدید می‌کند

یک عضو شورای ملی زعفران گفت: تولید زعفران در سالجاری افزایش یافته است، اما کمبود نیرو و ماشین‌آلات کیفیت محصول امسال را تهدید می‌کند.

علی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به افزایش تولید زعفران درسال جاری، اظهار کرد: امسال ۴۳۰ تن زعفران در سطحی بین ۱۱۳ تا ۱۱۵ هزار هکتار تولید می‌شود.

وی یادآرو شد: در سال گذشته نزدیک ۴۰۴ تن زعفران در سطح ۱۱۳ هزار هکتار تولید شد که از این میزان ۲۸۰ تن زعفران به ارزش ۳۵۱ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده است.

حسینی با تاکید بر اینکه افزایش تولید می‌توانست نویدبخش افزایش صادرات و ارزآوری باشد، گفت: اما مشکلاتی با افزایش تولید اتفاق افتاده است که کیفیت محصول را تهدید می‌کند.

وی کمبود نیرو و نبود ماشین‌آلات برداشت را عواملی برشمرد که کیفیت تولید امسال را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گفته حسینی؛ کمبود کارگر برداشت محصول و کارگر پرک کردن، موجب شده که بخش زیادی از گل‌های زعفران بر زمین‌های زراعی باقی بماند که موجب کاهش کیفیت محصول و افزایش ضایعات خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مزد کارگر بیش از ۳ برابر شده است، ‌افزود: در ابتدای فصل برداشت، کارگران برای پرک کردن هر کیلوگرم زعفران ۷ هزار تومان دریافت می‌کردند درحالی اکنون به بیش از ۲۵ هزار تومان رسیده است.

حسینی نتیجه این مشکلات را کاهش قابل توجه قیمت گل زعفران عنوان کرد.

وی گفت: قیمت خرید هر کیلوگرم گل زعفران از ۱۲۰ هزار تومان به ۴۰ تا ۵۵ هزار تومان کاهش یافته است.

حسینی از دیگر پیامدهای مشکلات ذکر شده را افزایش حضور دلالان در مزارع زعفران دانست.

وی افزود: گزارش‌ها نشان می‌دهد برخی از دلالان از شهرهای دور برای خرید به مناطق تولیدکننده زعفران می‌آیند.

حسینی با بیان اینکه حمل گل زعفران در فواصل دور نیز بر کاهش کیفیت تاثیر خواهد گذاشت، افزود: این مشکلات قابل پیش‌بینی بود و با افزایش سطح کشت درباره لزوم مکانیزاسیون برداشت و فرآوری به جهادکشاورزی هشدار داده بودیم.

 این عضو شورای ملی زعفران خواستار اقدام سازمان تعاون روستایی ایران برای تامین ماشین‌آلات مورد نیاز برای برداشت محصول زعفران شد.

وی تامین ماشین‌آلات را از وظایف ذاتی این سازمان برای بهبود بهره‌وری، افزایش کیفیت و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس