کنترل سلامت روده طیور برای حداکثر کارآیی

توجه دقیق به مواد موجود در خوراک و به مکمل ها می تواند سلامت و عملکرد روده طیور را بهبود ببخشد.
سلامت روده بر عملکرد طیور تاثیر بسزایی دارد و زمانی که در مورد تغذیه طیور بحث می شود، مراحل متعددی برای تولیدکنندگان طیور وجود دارد که باید برای حفظ سلامت گله و جلوگیری از اختلالات روده از آن ها پیروی کنند.
سلامت و عملکرد طیور کاملا به عملکرد صحیح دستگاه گوارش او مرتبط است و از آن جایی که صنعت طیور به طور مداوم با فشار کاهش استفاده از آنتی بیوتیک مواجه است، اهمیت درک درست و تعدیل میکروفلور گوارشی هر روز رو به افزایش است.

حفظ باکتری های مفید
برای اطمینان از این که مرغ در سلامت کامل رشد می کند و افزایش وزن به دست می آورد، آن چه که در روده طیور در سطح باکتریایی اتفاق می افتد نیاز به درک صحیح دارد.
400 نوع باکتری مختلف در دستگاه گوارش وجود دارد که در بخش های مجزای این دستگاه زندگی می کنند. برای مثال، باکتری هایی مانند لاکتوباسیلوس، انتروکوک و استرپتوکوک بر دستگاه گوارش فوقانی یعنی از چینه دان تا روده کوچک فعالیت دارند. 68 درصد ریزاندامگان همزیست که در روده خلفی (سکوم) وجود دارند، توسط جنس کلستریدیوم پدید آمده اند.
باکتری های روده، کربوهیدرات های ساده را تحریک می کنند و اسیدهای چرب فرّار مانند استیک، بوتیریک و اسید پروپیونیک تولید می کنند. این اسیدها به عنوان منبع انرژی برای سلول های بافت پوششی، افزایش هضم و جذب مواد مغذی به کار می روند. به منظور اطمینان از این که دستگاه گوارش پرنده به خوبی عمل می کند و توسعه می یابد، حتما باید توازن جمعیت میکروبی را در روده حفظ نمود. به محض این که این توازن به دست آمد، طیور می توانند به طور سلامت غتذیه کنند و رشد پیدا کنند.

مبارزه با بیماری از طریق توازن روده
هر ساله در سراسر جهان، بیش از 90 درصد از طیور تجاری بیماری های مربوط به روده را تجربه می کنند. در حالی که آنتی بیوتیک ها به صورت سنتی روشی استاندارد برای جلوگیری از اسهال و درمان آن بوده اند، در حال حاضر به صورت روزافزون کنار گذاشته می شوند زیرا نگرانی ها در مورد مقاومت آنتی بیوتیکی افزایش یافته است.
تعداد مکمل های جایگزین هر روز افزایش می یابد که این امر به تعدیل سلامت روده کمک میکند. این مکمل های جایگزین شامل پروبیوتیک ها، پربیوتیک ها، اسیدهای ارگانیک، فیتوژنیک ها و سین بیوتیک ها می شود.
این مکمل های خوراک به رشد باکتری های مفید کمک می کند که این امر موجب حفظ سلامت روده می شود.
برای مثال، پروبیوتیک ها می توانند در تعدیل میکروبیوتای روده به دو دلیل تاثیر بسیار بالایی داشته باشند: پروتئین ها متابولیت تولید می کنند و باکتری های بیماری زا را از بین می برد.
با این حال، باید به یاد داشت که پروبیوتیک های مختلف به شیوه های گوناگون کار می کنند، و باید هزینه انتخاب آن دسته از پروبیوتیک ها را داد که عملی بودن آن ها تایید شده است. همچنین باید دانست که پروبیوتیک می تواند در شرایط سخت دستگاه گوارشی فوقانی زنده باقی بماند.

رژیم های غذایی همه تفاوت ها را ایجاد می کند
برای اطمینان از این که تغذیه طیور به خوبی متوازن باشد، باید تاثیرات انواع مختلف خوراک را بر باکتری های موجود در روده طیور در نظر گرفت.
مطالعات نشان داده است که رژیم های غذایی با پایه ذرت و سورگوم موجب افزایش رشد باکتری انتروکوک می شوند. این پژوهش همچنین نشان می دهد که رژیم های غذایی با پایه جو، جوی دوسر و چاودار موجب افزایش جمعیت لاکتوباسیلوس، اشریشیا، لاکتوکوک و استرپتوکوک می شود. موادی مانند گندم، جو و جوی دوسر تاثیرات منفی بیشتری دارند. این مواد می توانند ویسکوزیته مادّه هضمی را افزایش دهند و در نتیجه زمان نگهداری نیز افزایش می یابد. این امر رشد باکتری را تحریک می کند و به علاوه قابلیت هضم مواد مغذی حفظ شده را کاهش می دهد و در نتیجه چرخه ای منفی ایجاد می کند.

رژیم غذایی نامتوازن می تواند موجب رشد بیش از حد باکتری های مضر شود و در نتیجه اختلالات روده ای و کاهش عملکرد را در پی داشته باشد.

نقش سطوح پروتئین
مقدار پروتئین نیز باید در خوراک به خوبی در نظر گرفته شود. اگرچه پروتئین ها برای رشد و توسعه ارگانیسم حیاتی هستند، مصرف بسیار زیاد آن بیش از آن که خوب باشد مضر است.
در صورتی که پروتئین در روده کوچک پرنده هضم شود، این پروتئین در کمک به چالاکی و سلامت پرنده کمک می کند.
اگر پروتئین در روده کوچک هضم نشود و شروع به تخمیر کند، ممکن است مادّه های سمی مختلف مانند ایندول ها، فنول ها، آمونیاک، آمین ها و آمیدها تولید شوند. این مواد باعث تحریک رشد باکتری های مضر می شوند، مانند کلستریدیوم پرفرنژنس. نه تنها این باکتری ها اغلب با اختلالات روده ای همراه هستند، بلکه به عنوان عامل اصلی آنتریت نکروتیک شناخته شده اند.
رژیم غذایی متوازن مقدار دقیقی از پروتئین را برای پرنده فراهم می کند که امکان هضم آن وجود دارد. همچنین حتما باید به یاد داشت که یک رژیم غذایی بهینه فقط میزان پروتئین مصرفی نیست؛ منبع و کیفیت پروتئین جیره غذایی نیز می تواند تفاوت ایجاد کند. برای مثال، میزان بالای پودر ماهی در رژیم غذایی پرنده می تواند کلستریدیوم پرفرنژنس را افزایش دهد که در نتیجه آن امکان افزایش آنتریت نکروتیک نیز وجود دارد.
حفظ سلامت، چالاکی، رشد عالی و عدم بیماری طیور موضوعی پیچیده و وظیفه ای چند عاملی است، اما باید دانست که ضررهای مالی ناشی از اختلالات روده ای سالانه 6 بیلیون دلار به تولیدکنندگان خسارت وارد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس