۲ فعال اقتصادی: تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر قیمت کالاها

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از برخی کالاهای باقی مانده از فهرست دریافت، زمزمه‌های مثبت و منفی را در بازار به همراه داشته و باید دید، مزایا و معایب امتیاز دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی کدام بیشتر است.

در حال حاضر ۷ قلم کالا شامل برنج، شکر، روغن، سه نوع نهاده دامی و یک نوع لاستیک سنگین با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد می‌شود که ممکن است تعدادی از این اقلام از فهرست دریافت این ارز خارج شوند. البته این اقدام نیز همانند هر کاری موافقان و مخالفانی دارد ولی نهایتا هدف باید مردم و زندگی آنها باشد. 

برخی ارز ۴۲۰۰ تومانی را رانت و کاری اشتباه می دانند  زیرا معتقدند مردم تأثیر آن را بر زندگی خود احساس نکردند و کالا ها با قیمت اصلی عرضه نمی‌شود؛ ولی در مقابل برخی معتقدند حتی اگر قیمت این اقلام با نرخ واقعی توزیع نشده است نیز، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای سودجودیان، راه نفوذی است که مجدد بازار را متلاطم کنند. بر همین اساس باید دولت و مسئولان نظارت را بیشتر کنند، زیرا مردم دیگر نه قدرت خرید دارند نه کشش مجدد افزایش قیمت برخی کالاها را.

*حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید با نظارت بیشتر همراه باشد

فرهاد احتشامی فعال اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ، در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از برخی کالاها اظهار داشت: پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی رانتی است که باید حذف شود ولی حذف آن بر روی قیمت کالا ها اثر خواهد داشت، که نیازمند کنترل و نظارت بیشتر است.

وی ادامه داد:‌ به هر حال طبیعی است که وقتی ارز از ۴۲۰۰ تومان به ارز نیمایی تغییر کند، قیمت آن کالا نیز به همان نسبت افزایش یابد ولی این به معنی انجام ندادن این کار نیست، بلکه می توانند مابه‌التفاوت آن را به مصرف کننده پرداخت کنند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه قطعا باید اعطای این ارز حذف شود، گفت: اگر مطمئن هستیم که واقعا اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی در زندگی مردم تأثیر داشته و کالای مورد نظر با قیمت متناسبی که ارز دریافت می‌کند،‌به دست مردم می‌رسد، اختصاص ارز با این قیمت قابل قبول است. اما مشکل اینجاست که این ارز دریافت می‌شود ولی قیمت کالایی که وارد بازار می شود متناسب نیست و این رانتی است که ایجاد شده است.

احتشامی در پایان گفت: همه این کارها برای کمک به مردم و معیشت آنها است،‌ ولی وقتی تأثیری ندارد باید این رانت را حذف کرد. هرچند که با حذف آن حداقل از نظر روانی بر روی قیمت ها اثر می‌گذارد ولی بالاخره یک جایی باید این رانت از بین برد و عواقب آن را پذیرفت.

*ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت ایجاد می‌کند

گمانه زنی ها از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای برخی کالاهای باقی مانده باعث شده، زمزمه افزایش قیمت و یا دعواهای مسئولان و کارشناسان برای باقی ماندن یا نماندن کالاهای موجود در لیست دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی به گوش می‌رسد.

باقر اصفهانی فعال اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ، در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی کالاها اظهار داشت: با توجه به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی تأثیری بر قیمت‌ها و زندگی مردم نداشته، حذف شدن بهتر است، زیرا این مسئله خود ایجاد رانت می‌کند.

وی با بیان اینکه، باید ارز دریافتی نرخ یکسان داشه باشد،‌گفت: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، بازار رقابتی شده و قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد، البته ممکن است وقتی حذف شود، از نظر روانی بر روی بازار اثر گذاشته و قیمت‌ها افزایش یابد، که در این شرایط باید کنترل و نظارت بیشتر شود.

این فعال اقتصادی با تأکید بر اینکه وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی تأثیری بر قیمت‌ها نداشته، حذف آن نیز بی تأثیر است، اظهار داشت: ممکن است حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب سودجویی برخی افراد شود زیرا برخی به جای در نظر گرفتن مصلحت و نفع ملی، تنها منافع شخصی خود را می‌بینند، بنابراین این افراد چه این ارز تعلق بگیرد و چه حذف شود، به دنبال منفعت شخصی هستند.

اصفهانی ادامه داد:‌ همان طور که دولت نیز اعلام کرد، برخی ارز ۴۲۰۰ تومانی را گرفتند ولی کالای خریداری شده با محصولی که ارز به آن تعلق می‌گرفت مطابقت نداشته و یا کالا را با نرخ آزاد در بازار عرضه می‌کردند، بنابراین باید قیمت ها با توجه به اینکه ممکن است عوارضی نیز داشته باشد،‌اما باید آزاد شود.

وی با بیان اینکه عملا زندگی مردم با ارز آزاد پیش می رود و ارز ۴۲۰۰ تومانی تأثیری بر زندگی روزانه مردم ندارد، خاطر نشان کرد:‌ اینکه باید بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت قیمت ها را کنترل کند نیز درست نیست زیرا، در اقتصاد چیزی به اسم کنترل نداریم. البته می‌تواند از افزایش قیمت بی دلیل و منطق جلوگیری کند و نظارت بیشتر شود،‌ اما اینکه با کنترل و به زور بخواهد قیمت‌ها را نگه دارد، غلط است.

به گفته این فعال اقتصادی،‌ قیمت‌ها باید در بازار آزاد و رقابتی باشد، در این شرایط عرضه و تقاضا خود را تنظیم و متعادل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس