۲ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شد

عباس زارع مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری سازمان وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری اظهار کرد: طرح توسعه سامانه‌‌های نوین آبیاری از طرح‌های اقتصاد مقاومتی به حساب می‌آید و از ۸٫۷ میلیون هکتار اراضی آبی کشاورزی ۲ میلیون و  هزار ۲۰۰ هکتار به منابع کوچک آبی متصل هستند.

زارع گفت: ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای طرحهای آبیاری نوین در کشور در نظر گرفته شده است.

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری سازمان وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اجرای طرح‌های سامانه‌های نوین آبیاری گفت: این طرحها با مشارکت مردمی انجام می‌شود و در حال حاضر ۱۱ هزار طرح در اراضی کشاورزی مردم در دست اجرا قرار دارد.

زارع با اشاره به اهمیت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در شرایطی که کمبود منافع آبی مواجه هستیم گفت: با توجه به این محدودیت از اجرای طرحهای سامانه‌های نوین آبیاری استقبال خوبی به عمل آمده است زیرا منجر به افزایش ۳۰ درصدی تولید محصولات کشاورزی می‌شود و از سوی دیگر میزان مصرف نهاده‌های کشاورزی مانند سم، کود، بذر را ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

وی یادآور شد: در حال حاضر ظرفیت تجهیز سالانه از اراضی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری به شرط تامین اعتبار وجود دارد؛ در این راستا ۱۶۰۰ مجری و ۴۰۰ مشاور در این باره فعالیت می‌کنند.

این مقام مسئول گفت: براساس برنامه ششم توسعه سالانه ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشورمان باید به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شود اما در برنامه اقتصاد مقاومتی این میزان به ۲۵۰ هزار هکتار به شرط تامین اعتبار کاهش یافت اما در واقع با شرایط اعتباری فعلی تنها امکان تجهیز ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار هکتار به سامانه‌های نوین آبیاری وجود دارد.

زارع یادآور شد: براساس قانون موجود ۸۵ درصد از هزینه‌های اجرای این طرح را به صورت کمک بلاعوض از طرف دولت به کشاورزان برای تجهیز سامانه‌های نوین آبیاری پرداخت می‌شود اما در مقام عمل این رقم همواره کمتر از ۸۵ درصد است و به طور معمول بین ۶۵ تا ۷۰ درصد هزینه‌ها را دولت پرداخت می‌کند.

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری سازمان وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: ۲۴ درصد از اراضی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند و هر ساله با افزایش سطح اراضی دارای این سامانه‌ها به دنبال توسعه هستیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه وزارت نیرو ۹۰ تا ۹۲ درصد آب مصرفی در کشور را مربوط به بخش کشاورزی می‌داند گفت: هنوز آمار دقیقی درباره مصرف آب کشاورزی در کشور وجود ندارد و با کسب مصرف آب شرب، صنعتی از کل آب مصرفی کشور هر چه مانده است را به بخش کشاورزی می‌داند.

این مقام مسئول گفت: براساس برآوردی که ما انجام داده‌ایم حدود ۶۲ درصد آب مصرفی کشور توسط بخش کشاورزی مصرف می‌شود و وزارت نیرو در این ارتباط آمارهای متفاوتی از قبیل ۹۰ تا ۹۲ درصدی ارائه می‌دهد که دقیق نیست.

زارع در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم گفت: این حجم آب عرضه شده که وزارت نیرو مطرح می‌کند وجود خارجی ندارد و حتی بخشی از آب عرضه شده نیز در پشت سدها و در مسیر انتقال آب تبخیر می‌شود. بخشی از آن نیز از مرزهای کشور خارج می‌شود بنابر این نباید تمام مصرف آب را به بخش کشاورزی دانست.

زارع در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم اظهار کرد: تمام قطعات سامانه‌های نوین آبیاری با گارانتی و خدمات پس از فروش در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

* گارانتی و بیمه تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری سازمان وزارت جهاد کشاورزی افزود: برخی از محصولات مانند استخر‌ها دارای گارانتی ۱۰ تا ۱۵ ساله و برخی فیلتراسیون‌ها دارای گارانتی و تضمین ۵ ساله هستند.

این مقام مسئول همچنین گفت: در گذشته بخشی از تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری کشاورزان به سرقت می‌رفت اما اکنون با توجه به افزایش تولید و استقرار در مناطق مختلف از میزان سرقت تجهیزات  این سامانه‌ها کاسته شده است.

وی گفت: کشاروزان می‌توان تمام تجهیزات خود را برای جبران خسارت وارد شده به آنها بیمه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس