۹۰ درصد روغن و خوراک دام و طیور کشور وارداتی است

رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران با بیان اینکه ۹۰ درصد روغن و خوراک دام و طیور کشور وارداتی است، گفت: قدرت تکنولوژی ما به حدی است که پهپاد آمریکایی را هدف قرار می‌دهد، بنابراین نباید در بخش اعظم محصولات غذایی وابسته به خارج باشیم؛ ما نمی‌توانیم ادعا کنیم قدرت اول نظامی منطقه هستیم ولی برای نان و تغذیه خود مقابل دیگر کشورها دست دراز کرده و محتاج باشیم.

به گزارش ایسنا، دکتر سیروس زینلی در نشست هم‌اندیشی”گیاهان تراریخته، بایدها و نبایدها”  که در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد، گفت: با توجه به افزایش جمعیت مشکل تامین مواد غذایی در آینده موضوعی نگران کننده است و قطعا نیاز بشر به محصولات متنوع کشاورزی، گیاهی و پزشکی در آینده بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد روغن و خوراک دام و طیور وارداتی است و در صورت قطع واردات تمام این قسمت‌ها با مشکل مواجه می‌شوند گفت: اکنون در مجموع درکشور کمبود شدیدی از لحاظ تامین مواد غذایی احساس نمی‌شود ولی مجبور هستیم بخشی را وارد کنیم.

وقتی پهپاد آمریکایی را می‌زنیم نباید دستمان برای غذا در برابر دیگر کشورها دراز باشد

وی ادامه داد: قدرت تکنولوژی ما به حدیست که پهپاد آمریکایی را هدف قرار می‌دهد، بنابراین نباید در بخش اعظم محصولات غذایی وابسته به خارج باشیم. ما نمی‌توانیم ادعا کنیم قدرت اول نظامی منطقه هستیم و داعش را به زانو در بیاوریم ولی برای نان و تغذیه خود مقابل دیگر کشورها دست دراز کرده و محتاج باشیم.

زینلی در ادامه گفت: ما به عنوان موافقان کشت محصولات تراریخته فکر می‌کنیم با توجه به قدرت مالی مخالفان و ایجاد کمپین‌ها و سفرهای مختلف، پول بسیار زیادی در اختیار این واردکنندگان برای مخالفت با تولید تراریخته در داخل است.

وی اظهار کرد: روند مصرف تراریخته در دنیا و مخصوصا آمریکا رو به رشد بوده و بخش اعظم سویا و پنبه در دنیا تراریخته است.

زینلی آمریکا، برزیل، هند و چین را از جمله کشورهای اصلی تولید کننده و مصرف کننده محصولات تراریخته نام برد و همچنین تصریح کرد که در اروپا بیش از ۶۰ درصد مردم مخالف محصولات تراریخته هستند و دولت‌ها نیز ممنوعیت کشت این محصولات را اعلام کرده و نیاز خود را از طریق واردات رفع می کنند.

اطلاعات قابل اعتمادی مبنی بر خطر تراریخته وجود ندارد

رئیس انجمن بیولوژی ایران مقایسه ایران و اروپا را با توجه به شرایط اقلیمی متفاوت درست ندانسته و افزود: ‌FAO ‌(سازمان خوار و بار و کشاورزی آمریکا) در سال ۲۰۱۷ اعلام کرده که هیچ اطلاعات جامع و قابل اعتمادی در اینکه محصولات تراریخته برای سلامت انسان خطر دارند، دیده نشده است. بنابراین در عین وجود نگرانی برای سلامت هیچ چیزی اثبات نشده است.

وی در پاسخ به سوال یکی از اساتید مبنی بر ارائه دلایل علمی در مورد بی ضرر بودن محصولات تراریخته گفت: اگر این اقدام خوب نبود دنیا هم در این مسیر حرکت نمی‌کرد و حجم محصولات نیز افزایش پیدا نمی‌کرد. اکنون ژن درمانی، تولید داروها و بسیاری از تحقیقات و تولیدات حیوانات ترنس‌ژن دستکاری ژنتیکی است و حجم محصولات دارویی، کشاورزی و پزشکی تراریخته بسیار زیاد است.

زینلی در پایان تصریح کرد: البته بنده متخصص محصولات تراریخته نیستم و بیشتر از دیدگاه انجمن بیوتکنولوژی صحبت می‌کنم و معتقدم نمی‌توان با ارائه معدود مقالات، موضوعی را به طور کامل رد کرد؛ مخالفت‌ها تنها باعث شده کشور ما به واردات وابسته باقی بماند. امیدوارم با افزایش آگاهی، کشور از این فناوری پیشرفته محروم نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس