ایران به جلوگیری جدی از فرسایش خاک نیاز دارد

معاون پژوهشی و فناوری پژوهشکده خاک و آبخیزداری کشور با بیان اینکه ایران به جلوگیری جدی از فرسایش خاک نیاز دارد، گفت: فرسایش مهم‌ترین عامل تخریب خاک است و این امر امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد.

محمود عرب‌خدری، معاون پژوهشی و فناوری پژوهشکده خاک و آبخیزداری کشور صبح امروز در سفر به سمنان و در جمع مسؤولان جهاد کشاورزی این استان اظهار کرد: بر اساس تحقیقاتی که هم در سطح جهان و هم در ایران انجام شده، فرسایش خاک مهم‌ترین عامل تخریب آن است.

وی با اشاره به اهمیت خاک و نقش آن در تأمین غذا گفت: بر اساس همین اهمیت، از حدود ۱۰ سال گذشته سازمان فائو روزی به نام روزی را به نام روز جهانی خاک نام‌گذاری کرده است و در ایران نیز وزارت جهاد کشاورزی، میزبانی این مراسم را به عهده دارد و یک هفته در خصوص ارزش خاک و اهمیت خاک بحث و گفت‌وگو می‌شود.

معاون پژوهشی و فناوری پژوهشکده خاک و آبخیزداری کشور گفت: از خاک، محصولات کشاورزی را تولید می‌کنیم؛ عمده محصولات از زمین کشاورزی می‌آید و هرگونه تخریب خاک، چه شیمیایی و چه فیزیکی، آینده کشور را دچار مشکل و در تولید غذای ایجاد اختلال می‌کند.

عرب‌خدری با بیان اینکه اهمیت خاک در هفته جهانی خاک در حد مقدورات به اقشار مختلف معرفی می‌شود، افزود: از آنجا که فرسایش از مهم‌ترین علل تخریبی خاک است، کشاورزان باید به این نکته توجه کنند و اقداماتی داشته باشند که فرسایش خاک کم شود.

وی بیان کرد: کشاورزان باید فاصله شخم تا کشت را کم کنند و در زمین‌های دیم شخم عمود بر شیب باشد و از شخم در جهت شیب اجتناب کنیم.

عرب‌خدری گفت: در دوره‌ای که خاک لخت است، در آن دوره فرسایش زیاد است و باید در این دوره از کشت خودداری شود.

معاون پژوهشی و فناوری پژوهشکده خاک و آبخیزداری کشور افزود: مرتع‌داران در بازه زمانی که به آنان اجازه داده شده است، دام را وارد مرتع کنند؛ چراکه اگر غیر از زمان مشخص باشد، ممکن است آسیب‌هایی به خاک وارد شود که غیرقابل‌ترمیم باشد.

عرب‌خدری بیان کرد: اگر زمانی که باران باریده، دام وارد مرتع شود، سم حیوانات زمین را غیرقابل نفوذ می‌کند و باعث سیل می‌شود.

معاون پژوهشی و فناوری پژوهشکده خاک و آبخیزداری کشور از سایر دستگاه‌ها خواست تا برای حفظ خاک کمک کنند و اظهار کرد: سایر دستگاه‌هایی که خارج از وزارت جهاد کشاورزی مشغول خدمت‌رسانی هستند، باید در حفظ خاک به کمک بخش کشاورزی بیایند.

وی ادامه داد: وزارت نفت، وزارت راه، وزارت نیرو حین ایجاد خطوط انتقال نیرو، شبکه برق، گاز، نفت یا جاده‌سازی به حفظ خاک دقت کنند؛ چراکه ایجاد این خطوط یا راه‌سازی باعث تخریب سطح خاک می‌شود.

معاون پژوهشی و فناوری پژوهشکده خاک و آبخیزداری کشور افزود: حین ایجاد این خطوط یا حتی جاده‌سازی باید تلاش شود تا خاک خیلی کم جابه‌جا شود و بعد از جابه‌جایی هم، خاک با پوشش گیاهی تثبیت شود تا از فرسایش جلوگیری شود.

منبع :  خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس