دغدغه نبود صنایع بسته‌بندی در قطب تولید چای ترش کشور

چای ترش محصولی با خواص غذایی و دارویی فراوان که در پی‌غفلت مسئولان سیستان و بلوچستان بی‌نام و نشان راهی کشورهای همسایه می‌شود و ارزش افزوده آن نصیب کشاورزان این منطقه نمی‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی دلگان گفت: سیستان و بلوچستان با سطح زیر کشت ۶۳۰ هکتار چای ترش، قطب تولید این محصول در کشور است و شهرستان دلگان با ۵۲۰ هکتار سطح زیر کشت رتبه نخست استان را به خود اختصاص داده است.

حسن شهلی بر، در گفت وگو با ایسنا افزود: میانگین برداشت محصول چای در دلگان به طور متوسط در هر هکتار ۸۰۰ کیلو گرم است که پیش‌بینی می‌شود در پایان فصل برداشت حدود ۴۱۶ تن محصول چای ترش برداشت و روانه بازار مصرف شود.

شهلی بر بیان کرد: کار کاشت چای ترش در شهرستان دلگان در اواخر زمستان و اوایل بهار انجام و برداشت آن از اواخر آبان ماه آغاز و تا اواخر آذرماه ادامه دارد.

وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی جهت تسهیل برداشت چای ترش دستگاهی را با کمک مکانیزاسیون در سطح کشور طراحی و در حال انجام مراحل تست است تا مشکل سختی برداشت چای ترش را برای کشاورزان کاهش دهد.

مدیر جهاد کشاورزی دلگان افزود: کاشت، داشت و برداشت چای ترش در دلگان زمینه اشتغال بیش از هزار نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم کرده است.

همچنین اسلام بامری کارشناس تولیدات گیاهی گفت: چای ترش دارای ارزش غذایی و دارویی فراوانی است و به دشمن فشار خون نیز مشهور است.

او افزود: این محصول با ارزش دارای خاصیت کاهش دهندگی چربی و فشار خون، دفع کننده اختلالات کبدی و صفرایی، ضد سرطان، کاهش دهنده استرس و دیابت و منبع غنی از آهن نیز است.

وی گفت: در حال حاضر کارگاه بسته بندی چای ترش به همت بخش خصوصی با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در حال احداث است.

وی خاطرنشان کرد: وجود صنایع تبدیلی و بسته بندی با حمایت دولت و دیگر نهادهای مربوطه می‌تواند اقتصاد چای ترش را در قطب چای ترش کشور هدفمند کند و علاوه بر ارز آوری ارزش افزوده آن را نیز نصیب مردم منطقه گرداند و اشتغال را برای مردم منطقه به ارمغان آورد.

منبع : ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس