دولت برای تامین ذخایر استراتژیک دست به واردات گندم زد/ کاهش ۲۵ درصدی تحویل گندم به مراکز خرید دولتی

نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: تا امروز در خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته کاهش ۲۵ درصدی را داشته‌ایم. به همین دلیل دولت در اقدامی پیشگیرانه برای تامین ذخایر استراتژیک، اقدام به ثبت سفارش و واردات گندم کرده است.
علی‌قلی ایمانی  با بیان اینکه آخرین آمار خرید تضمینی گندم کمی بیش از ۴ میلیون تن را نشان می‌دهد، اظهار کرد: این میزان خرید گندم ۲۵ درصد کمتر از مدت مشابه در سال گذشته است. 
وی ادامه داد: کاهش تولید گندم در اثر خشکسالی، انحراف گندم از مسیر خرید تضمینی و ذخیره گندم توسط کشاورزان از دلایل پایین آمدن آمار خرید تضمینی گندم در سالجاری است. 
ایمانی از اقدام پیشگیرانه دولت برای ثبت سفارش و واردات گندم در جهت تامین ذخایر استراتژیک خبر داد. 
وی پیش بینی کرد: کشاورزان بیش از ۵ میلیون تن گندم در قالب خرید تضمینی به دولت تحویل ندهند، در حالی این میزان پاسخگوی نیاز ذخایر استراتژیک کشور نیست. 
ایمانی یادآور شد: به رغم تولید مناسب در سال گذشته، دولت ۳ میلیون تن گندم وارد کشور کرد.
وی درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات گندمکاران گفت: شرایط پرداخت مطالبه گندمکاران در سالجاری مطلوب است به نحوی که کشاورزان بهای محصول خود را معمولا یک هفته تا ۱۰ روز بعد از تحویل به مراکز خرید دولتی دریافت می‌کنند. 
به گفته ایمانی، تا کنون ۹۲ درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است. 
 نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور با اشاره به پیش بینی سازمان هواشناسی در خصوص ادامه کاهش بارندگی در پاییز سال جاری، اظهار کرد: این اتفاق به معنی تشدید مشکلات برای کشاورزان ‌‌و  کاهش تولید محصولات در کشت پاییزی است که نیاز به برنامه ریزی مسئولان دارد. 
ایمانی خواستار تامین نقدینگی یا تحویل نهاده‌های کشت با پرداخت مدت‌دار به کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی شد. 
وی گفت: کشاورزان خسارت مالی زیادی از خشکسالی دیده‌اند، لازم است برای حمایت از آن‌ها با تسهیلات کم بهره نقدینگی مورد نیازشان تامین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس