سمومی که کفاف مبارزه با ملخ‌ها را نمی‌دهند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تنها مشکلی که ممکن است در راه مبارزه با ملخ‌های صحرایی دردسرساز شود مشکل سموم است چراکه قیمت‌ها نسبت به سال گذشته حداقل ۵ برابر شده و اگر به اندازه جمعیت ابتدای سال ۹۹ ریزش ملخ داشته باشیم این مقدار سم تنها تا ۲۰ روز تا یک ماه را کفایت می‌مند.

مهدی یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه براساس اطلاعات به دست آمده اکنون ملخ‌خای صحرایی بیشتر در منطقه خوزستان، بوشهر و ایلام هستند، اظهار کرد: در خراسان جنوبی نیز از ابتدای مهرماه تاکنون حدود ۳۰۰ هزار هکتار پایش صورت گرفته است.

وی افزود: حمله ملخ‌ها از سوی کشور عربستان و یمن صورت می‌گیرد و قبل از اینکه به استان ما برسند باید استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان را رد کنند اما تاکنون طبق بررسی‌هایی که داشته‌ایم امکان این امر بسیار کم است اما بستگی به شرایط آب و هوایی دارد چراکه ممکن است ملخ‌ها در مسیر باد و طوفان قرار گیرند و به استان ما برسند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه به طور دقیق نمی‌توان مسیر ملخ‌ها را پیش بینی کرد، افزود: معمولا اگر ریزش جدید داشته باشیم در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه است.

یوسفی ادامه داد: اکنون دستگاهی از سوی سازمان حفظ نباتات به استان داده شده که به گوشی همراه وصل شده و توسط آن کانون‌یابی انجام می‌شود، این اطلاعات به فائو ارسال می‌شود و در نتیجه نقشه‌های تجمع ملخ‌ها و موقعیت آنان ردیابی می‌شود.

وی با بیان اینکه ما اکنون در حال آسیب شناسی مبارزه ابتدای سال ۹۹ و پایش اراضی هستیم، تصریح کرد: دستگاه‌هایی را به صورت امانی از خراسان رضوی گرفته‌ایم و اکنون از نظر سم پاشی مشکلی نداریم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: جلسات ستاد گیاه پزشکی با فرمانداران برگزار شده و تقسیم بندی لازم صورت گرفته تا در شرایط بحران از کمک سایر ادارات از نظر نیروی انسانی و خودرو بهره مند شویم.

یوسفی ادامه داد: میزان استفاده از سم بستگی به این دارد که وضعیت هجوم ملخ به چه صورت باشد، اما اکنون  کانون یابی‌ها ادامه دارد چراکه اگر هم ریزش جدید نداشته باشیم ممکن است تخم ریزی انجام شده باشد که این امر باید رصد و برطرف شود.

وی افزود: حتی اگر ریزشی انجام نشود تا سه سال آینده ملخ را در استان خواهیم داشت کخه جمعیت آن‌ها در مقایسه با جمعیت ریزش جدید کمتر خواهد بود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه همواره آمادگی ضمنی را داریم، اظهار کرد: تنها مشکلی که ممکن است دردسرساز شود مشکل سموم است چراکه قیمت‌ها نسبت به سال گذشته حداقل ۵ برابر شده و اگر به اندازه جمعیت ابتدای سال ۹۹ ریزش ملخ داشته باشیم این مقدار سم تنها تا ۲۰ روز تا یک ماه را کفایت می‌مند.

یوسفی با بیان اینکه سم وجود دارد اما گران است چراکه با ارز نیمایی در حال عرضه بوده و طبعا به آن یارانه تعلق نمی‌گیرد، اظهار کرد: همچنین از نظر مالی نیاز به اعتبارات، خودرو، سوخت و تدارکات داریم که در این راستا صحبت‌هایی با سازمان مدیریت و سازمان مدیریت بحران انجام شده است.

وی افزود: هنوز برای مبارزه قبلی مقداری بدهی به سازمان‌ها داریم که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قول مساعد داده که از محل اعتبارات استانی به ما کمک کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از کشاورزان خواست به محض دیدن ملخ یا پوره ملخ، موضوع را به سازمان جهاد کشاورزی اطلاع دهند تا عملیات مبارزه به موقع انجام گیرد.

یوسفی از نیروهای نیروهای ارتش، سپاه، منابع طبیعی و سایر سازمان‌ها که در راه مبارزه با ملخ صحرایی همواره یاریگر بوده‌اند تقاضا کرد تا در صورت به وجود آمدن این بحران در بهار ۱۴۰۰ نیز به سازمان کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس