شتاب بخشی به تحول دیجیتال برای ارتقای توانمندی SME ها/ توسعه فناوری بنگاه‌ها برای ورود به دوره نوین صنعتی

معاون وزیر صمت، برگزاری هجدهمین نمایشگاه صنایع کوچک و متوسط چین را فرصت بسیار مغتنمی به‌منظور تبادل اطلاعات و ارتباطات بین شرکت‌ها و کشورها دانست.

به گزارش خوشه نیوز  به نقل از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، «علی رسولیان» مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در آئین افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط چین برگزاری هجدهمین نمایشگاه صنایع کوچک و متوسط چین را فرصت بسیار مغتنمی به‌منظور تبادل اطلاعات و ارتباطات بین شرکت‌ها و کشورها دانست و گفت: گردآوری صنایع کوچک و متوسط (SMEها) از کشورهای مختلف در قالب همچنین رویداد مهم و تاثیرگذاری در دنیای امروز، نشان دهنده مدیریت موفق و تاثیرگذار برگزارکنندگان این رویداد است.

وی با اشاره به لزوم همگام شدن صنایع کوچک با فناوری‌های روز از تحول دیجیتال به‌عنوان یک فرآیند با اهمیت در صنایع نام برد و افزود: فرآیند تحول دیجیتال، فرآیندی است که در آن تحول تمامی اجزای اکوسیستم، دانشگاه‌ها، بخش عمومی و کارکنان را در بر می‌گیرد و بر اساس آن مدل‌ها و تجارب جدید کسب و کار شکل می‌گیرد. تحول دیجیتال، به‌معنی تحول در طراحی‌ها، تولید، بازاریابی، فروش، تبلیغات و مدل مدیریت داده محور، است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه با تحول دیجیتال توانمندی شرکت‌ها افزایش یافته و فرآیندهای آن‌ها نیز بهبود می‌یابد، اضافه کرد: فن‌آوری‌های دیجیتال پیشرفت‌هایی در رابطه با تلفن‌های هوشمند، محاسبات ابری، داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی، رباتیک، اینترنت اشیاء، چاپ سه بعدی، مجازی‌سازی، امنیت سایبری، حسگرها، سیستم‌های رباتیک پیشرفته، اتوماسیون و … را در بر می‌گیرد که همه این موارد در بسیاری از زمینه‌های زندگی اقتصادی و اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی توجه به بنگاه‌های کوچک و متوسط به عنوان بخش تأثیرگذار در اقتصاد کشورها را دارای اهمیت ویژه برشمرد و تصریح کرد: بنگاه‌های کوچک و متوسط درصد بالایی از بنگاه‌ها را شامل می‌شوند و نقش مهمی در اقتصاد کشورها دارند. این صنایع باید ساختارهای سازمانی و فرهنگ‌ کسب‌وکار خود را از فن‌آوری‌های تولیدی به درک مدیریتی برای رسیدن به تحول دیجیتالی سازنده تغییر دهند.

رسولیان در ادامه خاطرنشان کرد: این واقعیت که SMEها قادر به انجام تجزیه و تحلیل هزینه و فایده فن‌آوری‌های دیجیتال و آگاهی از آن فن‌آوری‌ها هستند، بسیار مهم است.

وی، به ماموریت‌های سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران به‌عنوان متولی توسعه صنایع کوچک و متوسط در ایران اشاره کرد و ادامه داد: این سازمان علاوه بر تأمین زیرساخت فناوری مناسب در قالب شهرک‌های فناوری، مراکز خدمات فن‌آوری و کسب وکار، برنامه توسعه فن‌آوری‌ این بنگاه‌ها را در برنامه‌های سالانه خود دنبال می‌کند.

معاون وزیر صمت در ادامه یادآور شد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سال‌های اخیر برنامه آماده‌سازی بنگاه‌ها برای ورود به صنعت و تحول دیجیتال با هدف ارتقای بهره‌وری در بنگاه‌های کوچک و متوسط در برنامه‌های جاری خود قرار داده و در نظر دارد از تجارب کشورهای موفق در این زمینه بهره‌گیری کند.

وی با بیان اینکه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در راستای توسعه فن‌آوریو نوآوری در صنایع کوچک و متوسط در حوزه‌های مختلف ورود داشته است، افزود: ایجاد و توسعه شهرک‌های فن‌آوری، مراکز خدمات فناوری و کسب وکار، توسعه مراکز مبادله فن‌آوری و فن‌بازارهای منطقه‌ای، توسعه استارت‌آپ‌های ارائه خدمات به صنایع، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان جهت استقرار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، ایجاد و توسعه مراکز نوآوری ذیل برنامه خوشه‌های کسب وکار و آماده‌سازی بنگاه‌ها برای ورود به صنعت از جمله این برنامه‌هاست.

رسولیان، از جمله چشم‌اندازهای این سازمان را نگاه راهبردی به توسعه صنایع کوچک، رفع موانع سرمایه گذاری در شهرک‌های صنعتی، توجه ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان و مشارکت ذی‌نفعان در تصمیم‌گیری اعلام و تصریح کرد: در ایران از ۵۷۹ شهرک صنعتی مصوب ۵۱۱ شهرک صنعتی درمرحله بهره‌برداری و از ۴۷۸ ناحیه صنعتی مصوب نیز ۳۴۷ ناحیه صنعتی در مرحله بهره برداری قراردارد. جمعا ۱۰۵۷ شهرک و ناحیه مصوب و ۸۵۸ شهرک و ناحیه در حال بهره برداری داریم.

وی در ادامه یادآور شد: شناسایی ۵۰۵ خوشه صنعتی، خاتمه ۱۲۸ پروژه خوشه صنعتی و ۵۴ پروژه در دست اجرا، بهره برداری از ۴۰ مرکز خدمات فن‌آوری و کسب و کار به‌منظور ایجاد امکانات مناسب جهت استقرار ارائه کنندگان خدمات کسب و کار در زمینه‌های مختلف نظیر فنی و مهندسی، فن‌آوری، مدیریتی، مالی و حقوقی، بازاریابی، آموزشی و … بخشی از مهمترین اقدامات نرم‌افزاری، حمایتی و توسعه صنایع کوچک توسط این سازمان است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین استقرار ۶۵۲ مشاور با اشتغال ۱۳۱۱ نفر در مراکز، بهره‌برداری از ۶ شهرک فن‌آوری با هدف ایجاد زیرساخت مناسب شامل امکانات فیزیکی و خدمات نرم‌افزاری به‌منظور توسعه فن‌آوری و ارتقای توان رقابت‌پذیری واحدهای صنعتی و همچنین حمایت از واحدهای فن‌آور و دانش‌بنیان، ایجاد و توسعه فن‌بازارهای منطقه‌ای و مراکز مبادله فن‌آوری در راستای تأمین نیازهای فن‌آوری صنایع، نفوذ فن‌آوری‌های نوین در آنها، بهبود فرآیند مبادلات فن‌آوری و ارتقای خدمات در این حوزه، شناسایی ۲۰۱۳ نیاز و رفع ۵۴۹ نیاز فن‌آورانه، شناسایی ۱۶۷۲ واحد صنعتی مستعد، کمک به دانش‌بنیان شدن ۸۰۸ واحد صنعتی و ایجاد ۱۹ فن‌بازار منطقه‌ای را از دیگر اقدامات مهم انجام شده توسط این سازمان برشمرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس