ضریب تامین امنیت غذایی از ۸۰ درصد عبور کرد/ سند الگوی کشت آماده اجرا

عباس کشاورز در سی و چهارمین مراسم معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی اظهار کرد: علی رغم مشکلاتی که در بخش آب، تغییر اقلیم و تکنولوژی وجود داشت به وعده‌ای که در سال ۹۳ داده بودیم عمل کردیم و ضریب تامین امنیت غذایی از ۸۰ درصد عبور کرد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه آب مشکل جدی در کشور است و همه فعالان بدون توجه به آب تقاضا نداشته باشند افزود: شرکت‌های دانش بنیان به ما این توانایی را می‌دهند که بدون نگرانی از آب استفاده کنید و چالش آب را برطرف کنیم.

وی تاکید کرد: هیچ کس به خود نباید اجازه دهد که در فضای فعلی که کشور با تحریم‌های ظالمانه مواجه است از تولید غفلت کند.

کشاورز با بیان اینکه این بخش نیاز به انتقال دانش دارد بیان کرد: کماکان باید درگندم خودکفا باشیم، مشکل جو را برطرف کنیم، میزان تولید پنبه را افزایش دهیم، روند تولید شکر باید به سال ۹۶ برگردد و تولید مرغ و تخم مرغ و گوشت باید متناسب با نیاز کشور تولید شود.

سرپرستی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: باید فکری برای تامین روغن کشور شود تا دو سال آینده باید ۲۸ درصد و تا ۵ سال آینده باید ۵۰ درصد تولید روغن در کشور انجام بگیرد و عدم خودکفایی روغن کنجاله ننگ بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه ظرفیت دیم در کشور نهفته بود و توانستیم آن را کشف کنیم گفت: این موضوع موجب شد ظرفیت تولید گندم دو میلیون تن، ظرفیت تولید جو  ۸۰۰ هزار تن، ظرفیت تولید علوفه دو تا سه تن و دانه‌های روغنی ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن افزایش یابد.

کشاورز گفت: در تولید شیر و گوشت وابستگی ما به یونجه است که باید این مشکل را حل کنیم اقداماتی برای اصلاح مدل علوفه در دامداری انجام شده که می‌توانیم سالانه ۴درصد میزان تولید شیر را افزایش دهیم

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در گذشته به خاک بی‌توجه بودیم افزود: خاک کشور فرسایش دارد و ساختمان آن در حال به هم خوردن است، کیفیت آن در حال تغییر  است اگر خاک کشور آباد شود به همراه مدیریت آب مدیریت، تولید تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: نسبت به حفظ جنگل‌ها غفلت شده و صیانت از جنگل‌ها خط قرمز است، اراضی کشور در معرض هجوم قرار دارد این اراضی با سرمایه‌گذاری نسل‌های گذشته به دست آمده و باید در مقابل تغییر کاربری آن‌ها ایستاد.

کشاورز با بیان اینکه بانک کشاورزی ابزار کمک بخش کشاورزی است که نیاز به تزریق نقدینگی دارد، گفت: کشور ما از لحاظ بلایای طبیعی جزو کشور‌های مستعد است که باید مدیریت ریسک را به جای مدیریت بحران قرار دهیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: سند الگوی کشت ملی پس از ۵ سال آماده اجراست و فعالان بخش کشاورزی خود را برای اجرای آن آماده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس