طرح جهش تولید گندم در ۹۰درصد دیمزارهای اردبیل اجرا شد

به گزارش خبذگزاری خوشه نیوز معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: تاکنون ۹۰ درصد از زمین‌های پیش‌بینی شده برای اجرای طرح جهش تولید گندم در دیمزارهای این استان به زیر کشت رفته است.

احمد شهریار روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اختصاص ۱۹۴ هزار هکتار از اراضی زراعی دیم استان اردبیل برای کشت گندم در اجرای طرح ملی جهش تولید در دیمزارها گفت: در اجرای این طرح، عملیات کشت دانه‌های روغنی، حبوبات و علوفه در ۹۴ هزار هکتار از اراضی استان نیز در حال اجراست.

وی با بیان این که در اجرای این طرح وضعیت مزارعی که زودتر کاشته شده، از سطح سبز مطلوبی برخوردار است، افزود: در اجرای این طرح سه هزار و ۶۷ هکتار از اراضی زیر کشت دانه روغنی کلزا رفته و با توجه به بازدید میدانی کارشناسان، مزارع این محصول از سطح سبز قابل قبولی برخوردار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: در اجرای این طرح به زودی کشت پائیزه عدس نیز در مزارع استان آغاز خواهد شد.

وی بیان کرد: در اجرای طرح ملی جهش تولید در دیمزارها تاکنون ۳۰ هزار لیتر بذرمال مصرف شده و در کشت‌های انتظاری نیز مصرف بذرمال را در دستور کار قرار خواهد گرفت.

معرفی ۱۰۷ متقاضی ادوات کشاورزی به بانک‌های عامل

شهریار در خصوص وضعیت جذب ادوات مورد نیاز برای اجرای موفقیت‌آمیز طرح جهش تولید در دیمزارها نیز گفت: ۱۰۷ نفر برای دریافت تسهیلات خرید انواع ادوات مورد نیاز به بانک عامل معرفی شده‌اند که از این تعداد ۴۸ نفر موفق به تامین و خرید این ادوات شدند و مابقی نیز به علت کمبود اعتبار در صف دریافت این ادوات معطل مانده‌اند.

وی اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها را به منظور دستیابی به امنیت غذایی و قطع وابستگی به واردات محصولات استراتژیک و مهم و پایداری تولید بسیار مهم عنوان کرد و افزود: این طرح امسال در سطح بیش از ۳۶۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل به اجرا در خواهد آمد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در همه سطح ۳۶۰ هزار هکتار اراضی استان است ولی اجرای آن به علت کاهش بارندگی و پائین بودن رطوبت در مناطق مختلف استان با کندی پیش می‌رود.

به گزارش ایرنا، بنا به اعلام نوبخت اژدری ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای این استان، ۱۸۰ کارشناس زبده کشاورزی از بخش دولتی و خصوصی مشارکت دارند و همه فرایند کاشت، داشت و برداشت محصول نظارت خواهد کرد.

برای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها که با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به عنوان مجری طرح در حال اجراست، هر کدام از این کارشناسان بر حدود ۲ هزار هکتار از اراضی زراعی با اولویت کاشت محصولات استراتژیک از قبیل گندم، جو، دانه های روغنی، حبوبات و علوفه نظارت می کنند.

طرح جهش تولید در دیمزارها در سطح ۳۶۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل در حال اجراست و با اجرای آن، ۱۹۴ هزار هکتار به زیر کشت گندم، ۷۲ هزار هکتار به زیر کشت جو و ۹۴ هزار هکتار نیز به زیر کشت دانه‌های روغنی، حبوبات و علوفه می‌رود.

استان اردبیل ۵۱۵ هزار هکتار اراضی زراعی دیم دارد که اجرای این طرح می‌تواند تحول مهمی در تولید محصولات دیم به خصوص گندم به عنوان اصلی‌ترین محصول استراتژیک داشته باشد.

سال گذشته با اجرای موفق این طرح و با وجود خشکسالی شدید در استان، بالغ بر ۲۸۰ هزار تن گندم تولیدی به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد، این در حالی است که سال قبل از آن ۲۵۷ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده بود.

استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس