مشتریان خارجی فالور فضای مجازی فروشندگان مصنوعات چرم دست دوز ایرانی

فضای مجازی سبب شد که مصنوعات چرمی دست دوز بدون واسطه به دست مصرف کننده نهایی برسند حالا علاوه بر مشتریان داخلی، فعالان فضای مجازی سایر کشورها خواهان مصنوعات چرمی ایرانی شدند.

به گزارش خوشه نیوز ، رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کردند. تاکید بر روی مشارکت مردم از سوی رهبر انقلاب نشان از اهمیت واحد‌های تولیدی کوچک و کسب و کار‌های خانگی دارد. گردش مالی این کسب و کار‌ها کم است، اما به دلیل نداشتن هزینه‌های عملیاتی و سرباری که واحد‌های تولیدی بزرگ با آن مواجه هستند قیمت تمام شده کالا بسیار پایین‌تر از کالای تولید شده صنعتی است.

بانک اطلاعات صنعت ایران

َشبکه خبری صنعت ایران

 سهم واحد‌های کوچک در اقتصاد صنعتی آلمان بیش از ۷۰ درصد است و این یعنی حتی سیستم اقتصاد لیبرالی و تجارت آزاد نیز بر اهمیت این واحده‌ها تاکید دارد. یکی از صنایعی که در سال‌های اخیر توسعه پیدا کرده ساخت مصنوعات چرمی دست دوز است. اکثریت فعالین این حوزه زنان سرپرست خانوار هستند که کیف و کوله‌های چرمی با طرح‌های مختلف تولید می‌کنند.


سید احسان رفیعی طباطبایی کارشناس صنعت چرم در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص سابقه تولید مصنوعات چرمی در ایران اظهار داشت: هنر چرم دست دوز جزو هنر‌های باستانی ایران است. صنعت چرم، البسه چرمی و محصولات چرم بیش از هزار سال است که در ایران وجود دارد.

وی ادامه داد: امروز ایتالیا بهترین چرم‌ها و مصنوعات چرمی دنیا را دارد به طوریکه این کشور چرم خام را از ایران وارد و آن را فراوری می‌کند، در سال ۱۴۰۰، ایران حدود ۱۰ هزار تن پوست خام به ایتالیا صادر کرده، ارزش صادرات پوست خام ایران به این کشور نزدیک به ۵۰ میلیون یورو بوده است. متاسفانه در این حوزه نیز مانند صنعت نفت و معدن تبدیل به خام فروش شدیم، این درحالیست که این صنعت به نام ایران در دنیا شناخته شده است. عدم حمایت و نبود برنامه ریزی برای ورود نسل جدید به این صنعت باعث شده که از تولید کننده نهایی تبدیل به خام فروش شویم. کیفیت چرم خام ایران به حدی است که ترکیه با چرم خام ایران نوع جدیدی از چرم تولید کرده که به چرم برجسته معروف شده است.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت چرم و کاهش قدرت اقتصادی مردم امروز مصنوعات چرمی تبدیل به یک کالای لاکچری شده است در بحث تولید صنعتی نیز ماشین الات ما قدیمی است. در حالیکه کارخانه‌های ایتالیایی از دانش و فناوری به روز دنیا برای تولید چرم بهره می‌برند.

رفیعی افزود: چرمی که برای تولید مصنوعات استفاده می‌شود چرم بز و گاو است و ارتباط مستقیمی با قیمت گوشت دارد وقتی قیمت گوشت بالا برود و فروش کاهش پیدا کند بالطبع کشتار کم می‌شود و دیگر پوستی تولید نمی‌شود. هرچند گران‌ترین پوست در این صنعت پوست انسان است. در برخی کشور‌ها پوست اجساد را خریداری می‌کنند و یا افرادی که در زمان حیات می‌خواهند پوست خود را به فروش برسانند با شرکت‌های چرم قرارداد می‌بندند که پس از مرگ این شرکت‌ها می‌توانند از پوست آنها استفاده کنند البته شرایط خاصی دارد، اما در نهایت با همین پوست انسان کیف و کفش درست می‌کنند، افراد خاصی مشتری این مصنوعات هستند، اما به لحاظ قیمتی گران چرم محسوب می‌شود.

وی در خصوص فراگیر شدن تولید مصنوعات دست دوز و فروش ان در فضای مجازی گفت: با توجه به گسترش فضای مجازی و استفاده اسان از برنامه‌های آموزشی تعداد افرادیکه در خانه یا به عنوان شغل دوم مصنوعات چرمی به صورت دست وز تولید می‌کنند افزایش یافته است.هر چند فیلترینگ ایسنتاگرام و تلگرام ضربه جبران ناپذیری به این کسب و کار‌های کوچک زد؛ تعداد زیادی از این فعالین زنان سرپرست خانوار هستند که حالا هزینه خرید فیلتر شکن به مشکلات ان‌ها اضافه شده است ضمن انکه مشتریان ان‌ها نیز کاهش داشته است.

بانک اطلاعات صنعت ایران

شبکه خبری صنعت ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس