۳۵۹ طرح صنعتی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری می رسد

حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت از اجرای 359 طرح صنعتی توسط بخش خصوصی به ارزش 20 میلیارد دلار که تا پایان دولت سیزدهم به مرور به بهره برداری می رسد، یکی از اقدامات مهم وزارت صمت طی سال اخیر است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از وزارت‌خانه‌ های مهم کشور است که مسئولیت‌های گسترده‌ای در زمینه توسعه صنایع مختلف، استفاده از منابع معدنی، تقویت بخش تجارت و صادرات، تنظیم بازار و حمایت از کسب و کارها دارد.

این وزارت‌خانه به منظور تحقق اهداف خود در حوزه‌های مختلف همکاری با سایر نهادها و سازمان‌ها را به عمل می‌آورد و سعی در ارائه خدمات بهینه به شرکت‌ها، کارآفرینان و صنایع دارد.

از جمله فعالیت‌های این وزارت‌خانه می‌توان به حل و فصل مشکلات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به منظور مشارکت هر چه بیشتر بخش خصوصی در توسعه اقتصادی کشور، فراگیرنمودن رویکرد اقتصاد دانش بنیان صادرات محور با برگزاری شش رویداد تخصصی و اتصال شرکت های دانش بنیان به صنایع بزرگ، تعامل گسترده با بخش خصوصی و برگزاری جلسات متعدد با تشکل ها و انجمن ها و فعالان اقتصادی برای فراهم سازی زمینه نقش آفرینی بیشتر آنان در اقتصاد ملی و حل مشکلات آنان اشاره کرد.

همچنین این وزارتخانه در تلاش برای انعقاد قراردادهای بین المللی به منظور تسهیل و گسترش صادرات کالاهای ایرانی و مراودات بانکی و بی اثر نمودن تحریم ها از جمله موافقتنامه های تجارت آزاد با سوریه و اوراسیا، حمایت از اجرای 359 طرح صنعتی توسط بخش خصوصی به ارزش 20 میلیارد دلار که تا پایان دولت سیزدهم به مرور به بهره برداری می رسد، سرمایه گذاری 7 میلیارد دلاری در اجرای خطوط انتقال آب از سواحل جنوبی به مرکز کشور است.

وزارت صمت اقدامات مهم دیگری در زمینه سرمایه گذاری 7 میلیارد دلاری در احداث انواع نیروگاه های برق برای تامین برق صنایع، ثبت رکورد بیشترین مقدار وزنی صادرات در تاریخ صادرات غیرنفتی کشور انجام داده است.

همچنین می‌توان به اقدامات دیگری از این وزارتخانه در زمینه فعال سازی دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی به منظور اجرایی نمودن سیاست های ابالغی توسعه دریامحور و تهیه برنامه جامع اقتصاد دریامحور، تامین (تولید و واردات) و عرضه انبوه انواع کاالهای مورد نیاز مردم به منظور تنظیم بازار و کاهش مداخالت دولت در قیمت گذاری، بالاترین میزان تولید خودرو در شش سال اخیر با تولید 1.338.856 دستگاه انواع خودرو، رشد 8.3 درصدی تولید خودرو در سال گذشته، اشاره کرد.

با توجه به اهمیت بالای این حوزه برای رشد اقتصادی هر کشور، این وزارت‌خانه اقدامات دیگری از جمله بالاترین میزان واردات خودرو در سال های اخیر با واردات 11.236 دستگاه خودرو براساس مصوبه مجلس در مقابل واردات 411 دستگاه در سال 1401 و عدم واردات در سال های 1398 تا 1400، رویکرد استفاده از خودروهای برقی برای مدیریت بحران مصرف سوخت و آلودگی هوا و بسترسازی برای تولید خودروهای برقی در کشور به ارزش 35 میلیارد دلار انجام داده است.

در همین زمینه، وزارت صمت اقداماتی شامل کاهش تعهدات معوق خودروسازان کشور در پایان سال 39.738 (1402 دستگاه)، افزایش 330 درصدی اسقاط خودروهای فرسوده (72.228) دستگاه، بهره برداری از اولین لکوموتیو با قدرت 4300 اسب بخار و عمق ساخت داخل %80 در کشور، اخذ مجوزهای لازم از مراجع بین المللی برای بهره برداری از اولین قطار مترو ساخت داخل انجام داده است.

این وزارتخانه در زمینه رسیدن به مرز خوداتکایی در تولید مهمترین اقالم لوازم خانگی (یخچال- تلوزیون- پکیج- ماشین لباسشویی- چراغ خوراک پزی- کولر آبی- بخاری و آب گرمکن گازی)، افزایش صادرات در حوزه مواد غذایی و شیرینی و شکلات و فرش ماشینی، رسیدن به مرز خوداتکایی در تولید نئوپان و ام دی اف در کشور، رسیدن به خوداتکایی در تولید کاغذ موردنیاز برای تهیه کتب درسی در کشور اقدامات موثری به عمل آورده است..

بر همین اساس، وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه رسیدن به خوداتکایی در تولید انواع پوشک و پد بهداشتی در کشور، آغاز تولید تلفن همراه با سیستم عامل فارسی،  حمایت از تولید و تسهیل صادرات فرش دستباف با توجه به تحریم مستقیم این صنعت تلاش کرده است.

وزارت صمت اقداماتی شامل افزایش 500 درصدی در تولید انواع کمباین (نزدیک به  3000دستگاه) با هدف نوسازی ادوات و ماشین آلات کشاورز، افزایش 43 درصدی تولید انواع ماشین آلات راهسازی و معدنی (تولید حدود 4800 دستگاه)، افزایش 15 درصدی تولید انواع تراکتور( تولید حدود 36 هزار دستگاه)، افزایش 53 درصدی در استخراج معادن، توسعه استفاده از زیرساخت های الکترونیکی به منظور تمشیت امور، برنامه ریزی برای احیاء هواپیماهای زمین گیر و تولید قطعات موردنیاز تعمیر موتور هواپیماهای بوئینگ، برنامه ریزی برای ساخت قطعات موردنیاز تعمیر موتور شناورهای دریایی نیز در سال گذشته انجام داده است.

بر اساس جدول زیر، طی سالی که گذشت وزارت صمت در حوزه معدن و صنعت رشد قابل توجهی داشه است.

خبرگذاری برنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس