۶ میلیارد سود بعد ۷ سال زیان سازی در بیمه میهن!

تحلیل بنیادی و تکنیکال سهام میهن

در زندگی عصر نوین، استفاده از وسایل نقلیه و خودروها گسترش یافته است؛ همواره شاهد تردد خودروها و موتورها به صورت شبانه روز در کوچه و خیابان ها هستیم. به علاوه خطر تصادفات، با رشد روزافزون صنایع مختلف در جای جای کشور، انواع بیماری ها و رخ دادن حوادث غیرمترقبه بسیار در هر کوی و برزن، نیاز به صنعت بیمه به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای روز بشر محسوب میشود. صنعت بیمه نسبت به بانک و پتروشمی کوچک تر است و به همین دلیل، از تحریم ها اثرات غیر مستقیمی میپذیرد که از اثرات منفی تحریم میتوان به افزایش هزینه خسارت ها و از اثرات مثبت، به افزایش نرخ فروش و درآمد های عملیاتی اشاره کرد. در ادامه به تحلیل جامع شرکت بیمه میهن میپردازیم تا سرمایه گذاران با آگاهی بیشتری اقدام به خرید سهم های زیانده کنند.


نرخ ضریب نفوذ بیمه
متوسط ضریب نفوذ بیمه در ایران طی این دوره برابر ۱ درصد است که نسبت به میانگین جهانی یعنی ۳.۲۴ درصد رقم بسیار کمتری است. به عبارت دیگر ضریب نفوذ بیمه در ایران، طی دوره مورد بررسی حدود یک سوم میانگین ضریب نفوذ بیمه در بین کشورهای منتخب بوده است. درست است که به دلیل تورم، مبلغ خسارات و هزینه های شرکت های بیمه ای در حال افزایش میباشد اما حق بیمه ها نیز با افزایش فروش شرکت ها و تقاضای مردم جهت پوشش ریسک های ناشی از حوادث و اوضاع اقتصادی در حال افزایش است و بنظر میرسد صنعت بیمه بتواند سطح درآمد ها و اثر گذاری ها را ارتقا دهد.


معرفی و جایگاه شرکت
شرکت بیمه میهن در زمینه عملیات بیمه ‌ای مستقیم زندگی و غیرزندگی، قبول بیمه ‌های اتکایی از موسسات بیمه مستقیم در حدود ظرفیت نگهداری شرکت و سرمایه‌ گذاری از محل سرمایه، ذخایر و اندوخته‌ های فنی فعالیت میکند. شرکت بیمه میهن دارای ۴۰ شعبه و بیش از ۴۰۰ نمایندگی بیمه در سراسر کشور است که به فعالیت بیمه گری و ارائه خدمات بیمه ای مشغولند. سرمایه شرکت بیمه میهن در حال حاضر ۱۵۰ میلیارد تومان است و در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسیده است. شرکت سرمایه گذاری توسعه اعتماد، موسسه ماهان صحت ایرانیان، شرکت سرمایه گذاری سیمای توسعه کار و شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین از سهامداران اصلی و عمده این شرکت هستند. ارزش بازار بیمه میهن در بورس، مبلغ ۲ هزار و ۵۲۴ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۸.۶ میلیارد تومان ارزش معاملات دارد.

سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۵۷۳ میلیارد تومان است؛ در حالیکه زیان خالص سال گذشته (۱۴۰۰) شرکت بیمه میهن به مبلغ ۳۱۹ میلیارد تومان بوده است. با توجه به صورت های مالی ۹ ماهه جدید، حق بیمه صادره شرکت ۱۰۷ درصد، هزینه خسارات پرداخت شده ۴۵ درصد و هزینه های اداری ۱۳۹ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافته است.


تحلیل صورت سود و زیان
درآمد حق بیمه شرکت بیمه میهن در پایان سال ۱۴۰۱ با رشد ۴۷ درصدی نسبت به سال گذشته مبلغ ۶۱۴ میلیارد تومان میباشد که ۱۱۶ میلیارد تومان آن صرف حق بیمه اتکائی واگذاری میشود. هزینه خسارت پرداختی شرکت مبلغ ۴۶۴ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است و این کاهش، نشانه خوبی است. هزینه های عمومی و اداری شرکت ۱۱۲ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته با ۵۵ درصد افزایش روبرو شده و سود خالص شرکت نیز به مبلغ ۵۷۳ میلیارد تومان است؛ در حالیکه زیان خالص سال گذشته (۱۴۰۰) شرکت بیمه میهن به مبلغ ۳۱۹ میلیارد تومان بوده است. با توجه به صورت های مالی ۹ ماهه جدید، درآمد حق بیمه شرکت ۸۳۰ میلیارد تومان، هزینه های عمومی و اداری شرکت ۱۶۲ میلیارد تومان و سود خالص ۶ میلیارد تومان میباشد. آمار و ارقام صورت سود و زیان ۹ ماهه ۱۴۰۲، نشان میدهد که حق بیمه صادره شرکت ۱۰۷ درصد، هزینه خسارات پرداخت شده ۴۵ درصد و هزینه های اداری ۱۳۹ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافته است و سود خالص نیز از زیان ۱۳۸ میلیارد تومانی به سود ۶ میلیارد تومانی رسیده است که میتوان بهبود سودسازی و افزایش فروش تلقی کرد؛ اما نکته مهمی که باید به آن توجه کرد، افزایش بی حد و مرز هزینه ها در مقابل سود خالص ناچیز شرکت است که باید هرچه سریع تر کنترل و مدیریت شوند.

سود خالص نیز از زیان ۱۳۸ میلیارد تومانی به سود ۶ میلیارد تومانی رسیده است که میتوان بهبود سودسازی و افزایش فروش تلقی کرد؛ اما نکته مهمی که باید به آن توجه کرد، افزایش بی حد و مرز هزینه ها در مقابل سود خالص ناچیز شرکت است که باید هرچه سریع تر کنترل و مدیریت شوند.

افزایش بی حد و مرز هزینه های شرکت بیمه میهن!| ۶ میلیارد سود بعد ۷ سال زیان سازی در بیمه میهن


نسبت قیمت به درآمد
طبق تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، تا پایان سال ۱۴۰۲ حق بیمه صادره با افزایش ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته به مبلغ ۹۲۱ میلیارد تومان، هزینه های اداری و عمومی با افزایش ۵۵ درصدی به مبلغ ۱۷۳ میلیارد تومان و زیان خالص شرکت به مبلغ حداقل ۵۰ میلیارد تومان با زیان خالص به ازای هر سهم (eps) ۱۴ تومان و نسبت قیمت به درآمد ۵۰ برآورد میشود. تحلیل ارقام تحلیل در این شرکت، صرفا از طریق شاخص سازی مبالغ سود و زیان و پوشش سود و زیان یکساله انجام شده است. با در نظر گرفتن افزایش نرخ بیش از ۸۰ درصد تورم، ۳۰ درصد حقوق و دستمزد با میانگین قیمت ۶۲ هزار تومانی در پایان سال ۱۴۰۲، EPS forward را برای سهم میهن ۱۴ تومان با p/e ۵۰ برآورد می کنیم. با توجه به نمودار زیر، روند EPS ttm شرکت بیمه میهن در سال ۱۳۹۵ مبلغ ۴۲ تومان زیان، ۱۳۹۶ مبلغ ۵۱ تومان زیان، ۱۳۹۸ مبلغ ۱۷ تومان زیان، ۱۳۹۹ مبلغ ۷۸ تومان زیان و در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۲۱۲ تومان زیان بوده است که نشان دهنده مسیر پر فراز و نشیب های عمیق میباشد و اگر با همین روال جلو برویم، روند سودسازی شرکت به چاه نفت خواهد رسید!

طبق تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، تا پایان سال ۱۴۰۲ حق بیمه صادره با افزایش ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته به مبلغ ۹۲۱ میلیارد تومان، هزینه های اداری و عمومی با افزایش ۵۵ درصدی به مبلغ ۱۷۳ میلیارد تومان و زیان خالص شرکت به مبلغ حداقل ۵۰ میلیارد تومان با زیان خالص به ازای هر سهم (eps) ۱۴ تومان و نسبت قیمت به درآمد ۵۰ برآورد میشود.

افزایش بی حد و مرز هزینه های شرکت بیمه میهن!| ۶ میلیارد سود بعد ۷ سال زیان سازی در بیمه میهن


تحلیل تکنیکال
قیمت در آبان ماه ۱۴۰۱ با افزایش ۷۶۵ درصدی از محدوده کم ریسک ۹۰ تومان به محدوده ۷۸۰ تومان رسید و پس از ایجاد یک سقف تاریخی جدید (ATH)، با ریزش ۴۸ درصدی به محدوده ۴۹۰ تومان رسید و در آن ناحیه کف سازی کرد. در حال حاضر قیمت داخل یک کانال تریدینگ رنج میان مدتی قرار دارد که در صورت عبور از مقاومت ۷۹۰ تومان میتواند به اهداف ۱۶۰۰ و ۲۳۵۰ تومان برسد؛ در غیر اینصورت با از دست رفتن حمایت ۴۹۰ تومان، حمایت معتبر و استاتیک مینور ۳۰۰ الی ۲۸۰ تومان در دسترس خواهد بود. محدوده ۵۸۰ تومان دقیقا سقف تاریخی تیر ماه ۱۳۹۹ است که بنظر می آید این محدوده میتواند ارزش ذاتی مبتنی بر تکنیکال ما را تایید کند و با توجه به کشش بازار بورس در شرایط رکود و رو به افت اقتصادی، روند فرسایشی و صعود تا اهداف بالاتر محتمل خواهد بود.

افزایش بی حد و مرز هزینه های شرکت بیمه میهن!| ۶ میلیارد سود بعد ۷ سال زیان سازی در بیمه میهن

در حال حاضر قیمت داخل یک کانال تریدینگ رنج میان مدتی قرار دارد که در صورت عبور از مقاومت ۷۹۰ تومان میتواند به اهداف ۱۶۰۰ و ۲۳۵۰ تومان برسد؛ در غیر اینصورت با از دست رفتن حمایت ۴۹۰ تومان، حمایت معتبر و استاتیک مینور ۳۰۰ الی ۲۸۰ تومان در دسترس خواهد بود.


سخن پایانی
تحرکات صنعت بیمه برای کارشناسان اقتصادی، تحلیلگران بازار مالی و سرمایه گذاران حائز اهمیت میباشد. به همین دلیل باید صورت های مالی و نمودار های قیمتی را بررسی کرد تا متوجه وضعیت شرکت شد. برای تحلیل جامع وضعیت بنیادی شرکت های بیمه ای باید به میزان دارایی ها، کیفیت و میزان ارائه خدمات، میزان حق بیمه صادره، ضریب نفوذ بیمه، صورت سود و زیان و سایر موارد توجه کرد. افزایش نرخ تورم و مشکلات اقتصادی با وجود افزیش نرخ فروش، میتواند هزینه خسارت ها را هم افزایش داده و برخی شرکت های بیمه ای را دچار ورشکستگی کند. پس، باید نظارت ها بیشتر شده و نقدینگی موسسات بیمه ای به خوبی مدیریت شود تا سود سازی بیشتر شده و هزینه های اضافی کمتر شود.

اخبار صنعت ایران

شبکه خبری صنعت ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس