رمز آرامش در بازار ارز / ثبات ارزی فعلی چقدر دوام دارد؟

ورود دلار به کانال ۱۳ هزار تومانی، بازار ارز را به آرامش رسانده است؟ پاسخ به این سوال دشوار است، ولی حداقل روند قیمت نشان می‌دهد که از تاریخ ۳۰ آذرماه و با ورود شاخص ارزی به کانال یاد‌شده، فضای بازار آرام‌تر شده و میزان نوسانات نیز کاهش یافته است.

به گزارش خوشه، در ادامه این روند کم‌نوسان، دیروز، قیمت دلار ۲۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۱۳ هزار و ۱۷۰ تومان رسید. البته در ساعات انتهایی روز برخی معامله‌گران حتی حاضر بودند این ارز را با قیمت‌های بسیار کمتر به فروش برسانند. به‌طور کلی دیروز تغییرات قیمتی دلار محدود بود و در جاده باریک ۱۳ هزار و ۱۵۰ تا ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان حرکت می‌کرد. از ۳۰ آذرماه نیز دلار نتوانسته زیر مرز ۱۳ هزار تومانی برود و همچنین قوت آن را نداشته است که بالای نقطه مقاومتی ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومانی به‌کار خود پایان دهد.

دیدگاه‌های متفاوتی در مورد آرامش ارزی روزهای ابتدایی دی ماه وجود دارد؛ عده‌ای باور دارند رفتار منطقی بازارساز و نوع قیمت‌گذاری صرافی‌های بانکی در کاهش نوسانات موثر بوده است. گروهی بر کاهش تقاضای احتیاطی تاکید می‌کنند و اعتقاد دارند تقاضای ژانویه و تسویه‌های دلاری در آستانه این ماه نیز پایین آمده‌اند. در این میان، به این نکته باید توجه کرد که نوسانات حواله درهم نیز در روزهای اخیر محدودتر شده است و عمدتا در بازه ۳ هزار و ۵۷۰ تا ۳ هزار و ۶۲۰ تومان تغییرات خود را به ثبت رسانده است.در روزهایی که فضای بازار ارز نسبت به گذشته آرام‌تر است، در معاملات بازار سکه نیز شاهد نوسانات خاصی نبوده‌ایم. مهم‌ترین نکته بازار سکه در دی ماه ماندگاری آن بالای مرز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی بوده است، امری که نشان می‌دهد این مرز برای سکه‌بازان از چه اهمیت زیادی برخوردار است و تغییر مسیر این بازار را منوط به شکست مرز یاد شده می‌دانند.

روز گذشته نیز سکه در یک روز کم‌نوسان ۱۵ هزار تومان رشد را به ثبت رساند و به بهای ۴ میلیون و ۵۵۵ هزار تومان رسید. البته در روزهای اخیر سکه تمام بهار آزادی از سوی طلای جهانی نیز مورد حمایت قرار گرفته است، خصوصا آنکه تا ساعت ۴ بعدازظهر دیروز،هر اونس طلا در بازارهای جهانی پس از مدت‌ها به نزدیکی مرز مهم هزار و ۵۰۰ دلاری رسیده بود.

عوامل کاهش نوسان دلار

به گفته برخی فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که در روزهای اخیر منجر به کاهش نوسان دلار شده است، به رفتار بازارساز ارزی بازمی‌گردد. از نظر آنها، بازارساز دو رفتار مهم را انجام داد که فضا را برای نوسان‌گیری سفته‌بازان کاهش داد. اولین اقدام هوشمندانه عدم تلاش زیاد برای پایین بردن دلار به سوی ابتدای کانال ۱۲ هزار تومانی بود. در واقع بازارساز به‌جای آنکه با فشار شدید عرضه، قیمت را ناچار به عقب‌نشینی موقتی کند، تصمیم گرفت دامنه نوسان را محدودتر کند و قیمت را در محدوده‌ای قرار ندهد که به سرعت به واسطه تقاضای سفته‌بازان آسیب‌پذیر شود.

درست است که قیمت دلار در اواخر آذرماه به کانال ۱۳ هزار تومانی برگشته است، ولی مساله آن است که پس از آن، بازار به یک آرامش نسبی رسیده است و در صورتی که در چند روز آینده اتفاق خاصی رخ ندهد، بازارساز با عبور از فصل تقاضا به تدریج می‌تواند کنترل بیشتری بر اوضاع به‌دست آورد و شاید با هزینه کمتری قیمت را در جاده کاهشی قرار دهد. البته افزایشی‌ها با این دیدگاه موافق نیستند و معتقدند بازار ارز با ریسک‌های پیش‌روی دیگری مواجه خواهد بود. در این میان، اقدام دیگر بازارساز که در مدیریت قیمت‌ها موثر بود، نوع قیمت‌گذاری صرافی‌های بانکی بود.

صرافی‌های بانکی درست است که در روزهای اخیر دلار را بالای کانال ۱۳ هزار تومانی قیمت نزدند، ولی آن را در سطحی تنظیم کردند که بیش از ۲۰۰ تومان با قیمت بازار آزاد اختلاف نداشته باشد. این اقدام موجب شد که از ورود تقاضای کاذب به بازار جلوگیری شود. در این میان عده زیادی از معامله‌گران نیز کاهش نوسانات روزهای اخیر را عادی می‌دانند؛ از نظر آنها، طبیعی بود که پس از گذر بازار از تقاضای احتیاطی و فصلی آذرماه، کم‌کم شرایط عادی‌تری بر بازار حکمفرما شود.

این در حالی است که افزایشی‌ها همچنان احتمال می‌دهند قیمت دلار در ادامه سال با رشد مواجه شود و به سطوح بالاتر برود. در شرایط فعلی آنها بیشتر روی تقاضای احتیاطی و ایجاد جو روانی در بازار حساب می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس