ابداع بسته‌بندی جدید موادغذایی با قابلیت از بین بردن باکتری‌ها

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، نوعی ماده جدید برای بسته‌بندی مواد غذایی ابداع کرده‌اند که خاصیت ضد میکروبی دارد و می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، تاکنون اخبار بسیاری در مورد ابداع بسته‌بندی‌های مخصوص مواد غذایی شنیده‌ایم که آنتی‌باکتریال هستند و می‌توانند با باکتری‌ها مقابله کنند. شاید این بسته‌بندی‌ها بتوانند جایگزین خوبی برای بسته‌بندی‌های پلی‌اتیلن‌ باشند که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لایه‌های پلی‌اتیلن که د ر حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند، محکم و شفاف هستند و می‌توانند در برابر آب مقاوم باشند. پلی‌اتیلن، باکتری‌ها را از بین نمی‌برد؛ در نتیجه نیاز به ارائه بسته‌بندی‌های جدیدتری احساس می‌شود.

پژوهشگران “دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا” (Penn State) برای ابداع یک بسته‌بندی جدید، نوعی پلیمر “پلی‌ساکارید” (polysaccharide) موسوم به “پولولان” (pullulan) را به کار گرفتند که در آن از یک ماده آنتی‌باکتریال طبیعی موسوم به “Lauric arginate” استفاده شده است. هم پولولان و هم Lauric arginate در حال حاضر برای به کار رفتن در مواد غذایی مورد تایید هستند.

پژوهشگران در آغاز کار خود، از پوششی استفاده کردند که در آن از پلی‌اتیلن استفاده شده بود. از آنجا که پلی‌اتیلن معمولا خاصیت آبگریزی دارد، لازم بود تا پژوهشگران هم پولولان و هم پلاستیک را تغییر دهند.

ورقه‌های ساخته شده از این ماده ترکیبی جدید، برای ساخت بسته‌ بندی‌هایی مورد استفاده قرار گرفتند که می‌توانند انتخاب خوبی برای محافظت از گوشت و مرغ خام باشند. پژوهشگران، گوشت‌ها و مرغ‌های خام را پیش از آزمایش، به باکتری‌های “اشریشیا کلی” (E. coli)، “سالمونلا” (Salmonella)، “لیستریا مونوسیتوژنز” (Listeria monocytogenes) و “استافیلوکوکوس اورئوس” (Staphylococcus aureus) آغشته کردند. پژوهشگران، نمونه‌ها را در بسته‌بندی‌های جدید گذاشتند و آنها را به مدت ۲۸ روز در یخچال قرار دادند. آزمایش‌ها نشان داد که میزان باکتری نمونه‌ها در این مدت، به شکل چشمگیری کاهش یافته است.

پروفسور “کاترین کاتر” (Catherine Cutter)، دانشمند ارشد این پژوهش گفت: این لایه ترکیبی جدید می‌تواند هم ویژگی‌های ضد میکروبی مطلوب و هم ویژگی‌های متداول پلی‌اتیلن از جمله استحکام را داشته باشد.

این پژوهش، در مجله ” International Journal of Food Microbiology” به چاپ رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس