سهم پنج درصدی ایران از گردش مالی یک هزار میلیارد دلاری صنعت بسته بندی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران، گفت: گردش مالی صنعت چاپ و بسته بندی در دنیا تا سال ۲۰۲۵، به رقمی بالغ بر یک هزار میلیارد دلار خواهد رسید که سهم ایران در منطقه غرب آسیا تنها حدود ۵ درصد خواهد بود.

مهندس بابک عابدین رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران ، با اشاره به این‌که اولین قدم برای صادرات محصول، شناسایی سلیقه و فرهنگ مردم آن کشور است، اظهار کرد: در حال حاضر بحث صادرات محصولات به گونه‌ای بوده که در قدم اول باید بازار کشور هدف شناسایی شده و با توجه به سلیقه و فرهنگ مردم کشور مقصد، صادرات به آن کشورها انجام گیرد لذا تجار ایرانی باید از قوانین سلامت و سلیقه افراد در حوزه بسته بندی آگاهی لازم را داشته باشند.

بابک عابدین در گفت‌وگو تفصیلی با خبرنگار بازار، افزود: با توجه به برخی بی توجهی‌ها در حوزه بسته بندی کالاهای صادراتی، کالاهای ایرانی در کشورهای اروپایی مورد قبول واقع نشده و به ایران بازگشت داده می‌شود که این امر به علت بسته بندی نادرست و وضع استانداردهای جدید در حوزه بسته بندی کالا بوده است.

وی در خصوص قوانین برخی کشورها در حوزه بسته بندی و عدم استفاده و ورود برخی کالاها به خاطر بسته بندی نامناسب، گفت: برخی کشورها قوانین سخت‌گیرانه‌ای در حوزه ورود محصولات به کشورشان در نظر گرفته‌اند که به عنوان مثال می‌توان به قانون عدم یا حداقل ورود مواد شیمیایی و تجدید ناپذیر به داخل بسته بندی اشاره کرد.

عضو اتاق بازرگانی تهران، ادامه داد: صادرات مواد شیمیایی ممنوعه به برخی کشورها می تواند به صورت مرکب و یا انواع چسب ها و مواد شیمیایی مورد استفاده در لایه‌های بسته بندی باشد، که در این حوزه باید بدانیم کشور مقصد، استانداردهای ممنوعیت واردات مواد شیمیایی را رعایت می‌کند که در صورت رعایت آن بسته بندی‌ها باید به گونه‌ای باشد که پس از صادرات محصول به این کشورها دچار بازگشت به کشور مبدا نشود.

عابدین با اشاره به تاثیر حوزه‌های مختلف بسته بندی بر روی بازار صادراتی خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در بحث بسته بندی کالاهای صادراتی مطرح است فهم درست از سلیقه مردم کشورهای مقصد صادراتی بوده که باید صادرکنندگان از منظرهای مختلف از جمله طرح، رنگ و چاپ به آن توجه داشته باشند.

وی تصریح کرد: بازارهای صادراتی باید به صورت صحیح مورد ارزیابی قرار گیرند که یکی از مهمترین آن‌ها توجه به بسته بندی های IML و بسته‌بندی‌های سلولوزی یا انعطاف پذیر برای برخی بازارهای صادراتی بوده که با رعایت این موضوعات می‌توان بازار مستمری برای کالاهای صادراتی کشور ایجاد کرد.

از بین رفتن برخی محصولات صادراتی با بی توجهی به بسته بندی

به اعتقاد رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران، برخی محصولات صادراتی دارای کیفیت بالایی بوده اما به دلیل رعایت نکردن مسائل مرتبط با بسته بندی این کالاها، بازار فروش محصولات در کشورهای هدف به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

عضو اتاق بازرگانی تهران، در خصوص وضعیت کلی امکانات و ابزار تولید بسته بندی‌های سلامت محور، گفت: ایران در حال حاضر از نظر امکانات و ابزار تولید بسته بندی بسیار در سطح بالایی قرار داشته و دارای ابزار، ماشین آلات و دانش قابل قبولی در سطح جهانی بوده است و ناوگان چاپ به خوبی و فراوانی در ایران وجود داشته اما به علت وضع قوانین جدید در حوزه های مختلف و سلامت محور در دنیا این دستگاه‌ها نیاز به بروز رسانی و کاهش سن بسته بندی دارد.

این فعال بخش خصوصی یادآور شد: به دلیل آن‌که از صنعت چاپ کشور حمایت‌های لازم انجام نمی‌شود، ایران در حال فاصله گرفتن از کشورهای پیشرفته جهان بوده و اگر به سمت به روزرسانی این دستگاه‌ها حرکت نکنیم به مانند دیگر صنایع کشور فاصله این صنعت با کشورهای ارائه دهنده این خدمت زیاد شده و محصولات صادراتی ایران با مشکل جدی در حوزه بسته بندی مواجه خواهد شد.

عابدین با بیان اینکه، دنیا به سمت بسته بندی‌های پایدار پیش می رود، اظهار کرد: در دنیا استانداردهای جدیدی برای بسته بندی کالاها در نظر گرفته شده به این معنا که بسته بندی که قابل بازیافت و در طبیعت تجزیه پذیر است، بازار بهتری را از کشورهای مقصد صادراتی در اختیار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: کشورهای پیشرفته دنیا در حوزه بسته بندی به سمت بسته بندی‌های هوشمند و کیسه‌های انعطاف پذیر پیش میرود و بسیاری از محصولات را در بسته بندی‌های فلزی ارائه نمی‌کنند و بسته بندی های چند لایه انعطاف پذیر با طول عمر بالا جایگزین این نوع بسته بندی شده است.

تاثیرات تغییر نوع نگاه صادر کنندگان در بحث بسته بندی کالاهای صادراتی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران، در پاسخ به این سوال که تغییر نوع نگاه صادرکنندگان در بحث ضرورت‌های بسته بندی چقدر می‌تواند به رشد صادراتی کشور کمک کند؟، گفت: این امر بسیار به صادرات کالاهای ایرانی کمک خواهد کرد، زیرا بازاریاب اولیه محصول همان بسته بندی محصول بوده و نوع بسته بندی معرف و هویت محصولی است که در آن بسته قرار دارد.

عضو اتاق بازرگانی تهران، افزود: محصولات ایرانی ارائه شده در بازارهای جهانی در مواجحه با محصولات خارجی که هزینه فراوانی برای بسته بندی کالاهای خود می‌کنند باید به گونه‌ای باشد که قابل رقابت بوده زیرا بسته بندی یکی از عوامل مهم فروش کالا در بازارهای جهانی بوده است.

پیش بینی گردش یک هزار میلیارد دلاری درصنعت چاپ و بسته بندی

عابدین در ارتباط با حجم معاملات بازار صنعت بسته بندی دنیا، گفت: برآوردهای مرکز آمار چاپ و بسته بندی جهانی نشان می‌دهد که حجم بازار صنعت چاپ و بسته بندی کالا و به صورت کلی پکیجینگ، در دنیا در سال ۲۰۲۵، به رقمی بالغ بر یک هزار میلیارد دلار خواهد رسید که البته بخش کتاب و فرهنگ، هم یک مقوله جدا از این ارقام بوده است.

وی تصریح کرد: در خاورمیانه بدون در نظر گرفتن کشور ترکیه درآمدزایی صنعت بسته بندی و چاپ کالا در سال ۲۰۲۵، رقمی نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار خواهد بود که اگر کشور ترکیه را در این آمار قرار گیرد این رقم به ۷۰ میلیارد دلار خواهد رسید که البته سهم کشور ایران در این ارقام بسیار ناچیز بوده است.

این فعال بخش خصوصی در خصوص سهم بازار ایران در حوزه بسته بندی کالاهای صادراتی، بیان کرد: اگر سهم ترکیه از ۷۰ میلیارد دلار حدود ۵۰ درصد باشد، سهم ایران در مقابل این کشور درحدود ۵ درصد خواهد بود که برای کشوری همچون ایران با توجه به ظرفیت بالایی که داراست رقم بسیار ناچیزی بوده است.

عضو اتاق بازرگانی تهران، ادامه داد: متاسفانه با توجه به تحریم‌های امریکا برخی از مواد اولیه که در صنعت بسته بندی و چاپ کالاها کاربرد دارند به سختی به کشور وارد می‌شود و از نظر قیمت نیز در حال حاضر رقابتی بودن کالاها را تحت شعاع خود قرار داده لذا اگر کشوری در زمینه بسته بندی محصولات خود قوی باشد عرضه محصولات و تقاضا برای محصول آن کشور افزایش خواهد یافت.

عابدین با اشاره به اینکه راه‌های صادراتی محصولات ایرانی متنوع بوده و به علت برخی ملاحظات این آمارها به صورت دقیقی منتشر نمی‌شود، اظهار کرد: آمارهای به علت پراکندگی نوع صادرات در سال جاری همچنان در دسترس نبوده، زیرا با توجه به تشدید تحریم‌ها صادرات به صورت‌های مختلفی از کشور انجام می‌پذیرد که این موضوع اعلام آمار دقیق توسط نهادهای مرتبط را با مشکل مواجه کرده است.

کاهش چشمگیر واردات لیبل از ترکیه

وی گفت: ایران در سال ۲۰۰۹، بیش از ۵۰۰ میلیون یورو از ترکیه واردات لیبل داشته‌ که این رقم در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به رقمی حدود ۵ میلیون یورو کاهش پیدا کرده است که این امر به این معناست که صنعت بسته بندی و چاپ کشور خود را با تکنولوژی روز دنیا همگام کرده و قسمت‌هایی که توانایی به روزرسانی داشته‌اند در آن سرمایه‌گذاری انجام گرفته است.

گفتنی است: در حال حاضر در تمامی زمینه‌های چاپ و بسته بندی کالاهای صادراتی کشور به خودکفایی رسیده‌ایم و تنها در قسمت‌های متریال مواد اولیه، لیبل بسته بندی با کمبودهای جزئی روبه رو هستیم.

محمد فکوری/بازار

منبع: آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس