سیاست گذاری نادرست دولت در قیمت گذاری، تعادل الگوی کشت را بر هم زد

رییس انجمن ملی سیب زمینی گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می شود که تولید سیب زمینی همانند سال گذشته حداقل به پنج میلیون تن برسد.

رحیم نیازی رئیس انجمن ملی سیب زمینی کاران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه سیاست گذاری نادرست دولت در بحث قیمت محصولات استراتژیک چالش‌های متعددی را در بر داشته است، اظهار کرد: دولت در امر قیمت گذاری، هزینه‌های تولید را بر مبنای دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان محاسبه می‌کند، در حالیکه به سبب افزایش هزینه‌های کارگری، حمل و نقل و نوسان تعمید قطعات و لوازم یدکی غیر واقعی است.

وی افزود: افزایش هزینه‌های تولید، سخت بودن شرایط کار کشاورزی، فقدان آموزش مناسب دانش آموختگان و عدم حمایت از کشاورزان تمامی دست به دست یکدیگر داده تا عملکرد مزارع کاهش یابد.

نیازی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی با سایر بخش‌ها قابل رقابت نیست، بیان کرد: براین اساس رشد سرمایه گذاری در بخش کشاورزی منفی است و از طرفی قیمت گذاری نادرست محصولات موجب شده تا کشاورزان رغبتی به کشت نداشته باشند.

این مقام مسئول با تاکید بر محاسبه هزینه‌های تولید مطابق با نرخ‌های جهانی گفت: مسئولان دولت علاوه بر محاسبه قیمت‌محصولات بر مبنای نرخ‌های جهانی باید از نظرات تشکل‌ها در تصمیم گیری‌ها استفاده کنند چرا که متاسفانه فاصله گرفتن از این امر در الگوی کشت، بازار و تولید اثر گذار است.

به گفته وی، الگوی کشت در تمامی محصولات کشاورزی باید اجرا شود تا همه ساله با مازادیا کاهش تولید که منجر به بر هم زدن بازار می‌شود، روبرو نشویم.

نیازی وضعیت تولید سیب زمینی را مناسب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید و عرضه دیگر همانند گذشته خبری از نوسان قیمت سیب زمینی در بازار نیست.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی کاران قیمت فعلی هر کیلو سیب زمینی سرمزرعه را یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که به سبب سودجویی عوامل واسطه و دلال، سیب زمینی با نرخ‌هایی بالایی در بازار عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مشکلی در عرضه سیب زمینی نداریم، بیان کرد: با توجه به آغاز برداشت از مناطق سردسیری و تولید مناسب محصول کمبودی در عرضه نداریم.

به گفته نیازی، با توجه به شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که تولید سیب زمینی همانند سال گذشته حداقل به ۵ میلیون تن برسد.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی در پایان درباره آخرین وضعیت صادرات سیب زمینی تصریح کرد: بنابر آمار گمرک، صادرات سیب زمینی نسبت به مدت مشابه سال قبل یک سوم کاهش داشته است، اما با احتساب مصرف داخل و نیاز صنایع باید مازاد تولید به بازار‌های هدف صادر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس