متولی صادرات مشخص نیست

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ضمن انتقاد از مشخص نبودن متولی امر صادرات گفت: در حوزه صادرات، نهادهای زیادی تصمیم‌گیری می‌کنند، اما یک پاسخگو وجود ندارد؛ در این زمینه لازم است جایگاه سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی تجارت کشور باید بازتعریف شود.

«غلامحسین شافعی» امروز (یکشنبه) در مراسم روز ملی صادرات که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: روز ملی صادرات فرصتی است برای گرامیداشت کسانی که در شرایط استثنایی تحریم‌ها و در کنار مشکلات خودساخته توانستند کیان اقتصادی ایران را در بازارهای جهانی حفظ کنند.

وی امسال را سالی متفاوت برای قدردانی از صادرکننندگان دانست که در این شرایط و علیرغم مشکلات در یک سال و نیم گذشته دانست و افزود: صادرکنندگان که به نادرستی از سوی بعضی افراد مورد اتهام قرار گرفتند، امروز ثابت کردند چقدر به کشور علاقه‌مند بوده و به اخلاق حرفه‌ای کسب‌وکار مقید هستند.

رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: توسعه صادرات یکی از راه های دستیابی به رشد اقتصادی و رفاه است و بسیاری از کشورها با تاکید بر صادرات توانستند به رشد بالا دست یابند.

شافعی تصریح کرد: در حالیکه به دلیل تحریم‌ها، فروش نفت و درآمد ارزی کاهش یافته،وضعیت اقتصادی  کشور به گونه‌ای سامان یافته که نه تنها تولیدات صادرات محور مورد توجه نبودند، در بعضی موارد نیز به بحرانی‌تر شدن آنها دامن زده شد.

وی معتقد است در چند ماه گذشته تغییر رویکرد در سیاستگذاری‌ها مشهود است و وضعیت صدور بخشنامه‌های ناگهانی، متعادل‌تر شده است.

رییس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: باید در هر نوع تصمیم‌گیری اقتصادی، تبعات و تاثیرات آن بر سایر موئلفه‌های اقتصادی سنجیده شود چرا که گاهی ضررهای آن تصمیم بیش از منافع آن است.

وی با تاکید به اهمیت تامین مالی صادرات افزود: سهم مانده تسهیلات سیستم بانکی به بخش صادرات از سال ۸۴ روند کاهشی داشته و اکنون رقم ناچیزی است.

 شافعی با اشاره به مالیات ارزش افزوده صادرات افزود: قبلا تعیین شده بود که مالیات بر ارزش افروده صادرکنندگان طی یک ماه به آن‌ها بازگردانده شود که هیچگاه اجرایی نشد؛ در لایحه بودجه تصمیم گرفته شد تا صادرکنندگان ارز را برنگردانند مالیات ارزش افزوده آن‌ها پرداخت نشود. اکنون گفته می‌شود دو هزار تا ۲۵۰۰ میلیارد تومان پول صادرکننده در سازمان امور مالیاتی است .

شافعی همچنین پیشنهاد داد: با الحاق صندوق ضمانت توسعه و بانک توسعه صادرات، می‌توان در ایران اگزیم بانک تاسیس کرد تا صادرات را از این وضعیت نجات دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس