واکنش سخنگوی دولت به درخواست کشاورزان برای افزایش نرخ گندم

سخنگوی دولت به گلایه ها و اعتراضات کشاورزان به پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم واکنش نشان داد و آن را مناسب ارزیابی کرد.علی ربیعی سخنگوی دولت روز سه شنبه در حاشیه همایش ملی صندوق‌های خرد محلی، اظهار کرد: بخش اعظمی از دهک‌های جامعه که نیازمند برنامه ریزی دولت برای افزایش درآمد هستند و باید توانمند شوند در روستاها حضور دارند.

وی افزود: روستاها بر خلاف حاشیه شهرها مکان مشخصی هستند و می‌توان در‌ آنجا برنامه ریزی منظمی انجام داد که در چند سال گذشته برنامه‌هایی برای آنها تدوین شده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: در گذشته زیرساخت‌های روستایی دچار مشکلاتی زیادی بود و در بعضی نقاط ریل‌هایی که بتوانند به شهرهای بزرگ بروند و روستاها را پوشش دهند دچار کمبود بودیم. متراژی که دولت در این 6 سال برای اتصال ارتباطات بخش جاده ای نیز انجام داده قابل توجه است.

ربیعی گفت: میزان مرگ و میر در روستاهای کشور به دلیل بیماری بالا بود که در طرح تحول سلامت آثار ماندگاری برای مقابله با بیماری‌ها باقی ماند.

وی تصریح کرد: طرح بیمه روستاییان اثرات مثبتی داشته و افزایش اعتبار دفترچه روستایی و عشایری که قبلاً بی‌اعتبار شده بود اکنون افزایش یافته و میزان سرانه سلامت بیماران افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی دولت درباره فعالیت‌های دولت در خصوص آموزش در جوامع روستایی، گفت: 6 استان کشور عقب افتادگی از تحصیل و ترک تحصیل داشتند که افراد در این مناطق شناسایی شده اند.

ربیعی اضافه کرد: در گذشته با وجود اینکه روستاهای کشور زیرساخت‌های مناسبی نیز داشتند اما این زیرساخت‌ها به توانمندسازی روستاییان کمک نمی‌کرد اما براساس طرحی که دولت برای اشتغال روستایی و عشایری درنظر گرفت منابع مالی به صورت هدفمند در اختیار روستاییان و عشایر قرار گرفت.

وی افزود: تعیین نرخ مناسب خرید تضمینی محصولات کشاورزی نیز در دستور کار دولت است که این امر به روستاییان نیز کمک کرده است و مهاجرت از روستاها را کاهش داده است و حتی شاهد مهاجرت معکوس در برخی از روستاهای کشور بوده‌ایم.

واکنش سخنگوی دولت به اعتراضات کشاورزان به نرخ خرید تضمینی گندم

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم، مبنی براینکه کشاورزان از نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه گندم برای سال زراعی جاری رضایت ندارند، گفت: درست است اما باید به درصد رشد نرخ خرید تضمینی گندم توجه کرد.

ربیعی افزود: افزایش قیمت نرخ خرید تضمینی گندم بر قیمت نان نیز اثر می‌گذارد و دولت برای تعیین نرخ خرید این محصول به کل جامعه نگاه می‌کند.

وی ادامه داد: دولت نهاده‌های یارانه‌ای نیز به کشاورزان اعطا می‌کند و در مجموع ما فکر می‌کنیم که رقم قابل قبولی برای نرخ خرید تضمینی گندم تعیین شده هرچند که اگر منابع مالی بیشتری داشتیم دلمان می‌خواست که نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم بیشتر باشد.

سخنگوی دولت اظهار داشت: دولت در برخی سال‌ها 13 تا 15 هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی به کشاورزان پرداخت می‌کند که رقم قابل توجهی به حساب می‌آید.

ربیعی در ادامه صحبت‌های خود گفت: بعد از اجرای طرح اشتغال روستایی و عشایری 190 هزار شغل در این بخش ایجاد شده است و میانگین اشتغال روستایی که در گذشته 0.3 درصد بوده اکنون 0.25 از کل اشتغال کشور رسید است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه نرخ بیکاری روستاهای کشور 1.1 درصد کاهش یافته است، گفت: این نرخ از 7.7 درصد به 6.6 درصد رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس