یک روز جهانی خوشمزه/ غفلت تولید کنندگان ایرانی از دومین بازار صنایع غذایی

جولای ۲۰۱۷ در حالی به عنوان روز جهانی شکلات از سوی هواداران و صنایع شکلات سازی جهان مورد توجه گسترده قرار گرفت که شاخص ترین واحدهای صنعتی شکلات سازی در ایران، کوچک ترین توجهی به این روز نشان ندادند.

امروز در حالی در سایت ها و شبکه های اجتماعی بین المللی روز جهانی شکلات مورد توجه قرار گرفت که مدیران برندهای مطرح این ماده غذایی محبوب و دوست داشتنی در جهان با برگزاری انواع جشن ها در کارخانه ها یا اماکن عمومی و همچنین کاربران شبکه های اجتماعی با توییت کردن مطالب متعدد درباره شکلات در توییتر یا آپلود کردن انواع فیلم ها و تصاویر دیدنی در فضای مجازی، حال و هوایی شکلاتی و داغ به محافل اجتماعی جوامع خود بخشیدند.

روز جهانی شکلات در حالی امروز در بسیاری از نقاط جهان مورد توجه اقشار مختلف قرار گرفت که شرکت های ایرانی تولید کننده شکلات از جمله شیرین عسل، آیدین، آناتا و … حتی از درج یک پیام یا اطلاعیه و تیزرهای مرتبط تصویری غافل شدند. این در حالی است که صنعت شکلات از مطمئن ترین سرمایه گذاری های در صنعت غذاست و پیش بینی ها و آمارهای ارائه شده توسط موسسه IBSWorld که در سال ۲۰۱۱ میلادی منتشر شده بود، حکایت از این داشت که در اوج بحران اقتصادی جهان، صنعت شکلات سازی با رشد ۲ درصدی در هر سال، در حیات بازار جهانی طی طریق خواهد کرد.

همه این ها در حالی است که نماینده تولید کنندگان شیرینی و شکلات پیش از برگزاری نمایشگاه شیرینی و شکلات ایران در شهریور ماه پارسال گفته بود: از آنجا که این صنعت گردش مالی بالایی دارد، باید بیشتر مورد توجه دولت مردان قرار بگیرد. توجهی که با نگاهی به پایگاه رسمی این انجمن در اینترنت می توان دید که برای گرامیداشت این روز جهانی از سوی انجمن صنفی آن ها نیز مورد غفلت واقع شده است.

موقعیت صنعت شیرینی و شکلات ایران

بر اساس آخرین اطلاعات رسمی موجود، صنعت شیرینی و شکلات در ایران نیز، ارزش افزوده بالایی داشته و گردش مالی آن بین ۱۶ تا ۱۷ هزار میلیارد تومان در سال است و از آنجا که هر کیلوگرم شکلات به‌طور متوسط ۳ دلار قیمت دارد، تراز تجاری این صنعت همیشه مثبت بوده و واردات آن همواره نصف صادرات است. موقعیتی که فعالان بخش خصوصی این صنعت را متقاضی توجه و حمایت بیشتر مسئولان از چنین صنعت بزرگی کرده است.

غفلت گرامیداشت روز جهانی شکلات از سوی واحدهای صنعتی سرشناس شکلات در ایران در حالی رخ می دهد که آن ها از سرانه مصرف پایین شکلات در کشور انتقاد می کنند و می گویند: عدد سرانه در ایران کمتر از دو کیلوگرم برآورد می‌شود، در حالی که این عدد نسبت به کشورهای اروپایی حدود ۱۰ کیلوگرم، پایین‌ تر است. اتفاقی که دبیر انجمن این صنعت در ایران، دلیل اش را تبلیغات کم و بیش منفی در جامعه و احتیاط مردم در مصرف این ماده مغذی بر می شمارد؛ اما این که چه کسانی و در چه زمان هایی باید این امر را نهادینه سازند که مصرف شکلات‌ها به عنوان غذای میان وعده‌ای در کشورهای مختلف شناخته شده و فواید بسیاری دارد، پاسخگویی برای آن یافت نمی شود.

میزان تولید شکلات در ایران

سال گذشته یک میلیون و ۴۸۰ هزار تن انواع شکلات در کشور تولید شد؛ این در حالی است که به گفته مغازه ای دبیر انجمن صنفی صنعت شیرینی و شکلات ایران، حدود ۶۰۰ هزار تن از ظرفیت کارخانه‌های ما خالی ماند و در آن تولیدی صورت نگرفت.

رتبه دوم صادرات گروه صنایع غذایی به این صنف مربوط است واگرچه سال ۹۴ بیش از ۵۰۰ میلیون دلار از این محصولات به ۶۶ کشور دنیا صادر شد، اما این رقم در سال‌های گذشته به ۷۰۰ میلیون دلار هم رسیده است.

اشتغال حدود ۶۵ هزار نفر به طور مستقیم به این صنعت وابسته است و با احتساب صنایع مرتبط مانند آرد، شکر، روغن، شیرخشک و… میزان اشتغال غیرمستقیم بسیار بیش از این ها خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس