آیا واکسینه شدن به معنای خداحافظی با ماسک است؟

تقریباً تمام افرادی که علیه کووید-۱۹ واکسینه می‌شوند این سوال را از خود می‌پرسند که آیا هنگامی که ۲ دوز واکسن علیه ویروس کرونا را دریافت کردیم، باید کماکان پروتکل‌های بهداشتی مثل ماسک زدن یا فاصله‌گذاری اجتماعی و… را رعایت کنیم؟

شورای عالی بهداشت عمومی (HCSP) برای پاسخگویی به سوالات افرادی که دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، ماه گذشته، دو توصیه‌ مهم را ارائه داده است:

اول این‌که، حتی در صورت واکسیناسیون کامل علیه کووید-۱۹، به‌هیچ عنوان نباید پروتکل‌های بهداشتی را زیر پا گذاشت بنابراین رعایت اصول بهداشتی و ایمنی، حتی بعد از واکسینه شدن، کاملاً ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

شورای عالی بهداشت عمومی به عنوان توصیه دوم، خاطر نشان می‌کند افرادی که از یک برنامه واکسیناسیون کامل بهره‌مند شده‌اند،‌ لازم است که در حین تماس با یکدیگر، کماکان جوانب احتیاط را رعایت نمایند چون خطر همچنان وجود دارد حتی اگر میزان آن کاهش یافته باشد.

تماس افراد واکسینه‌شده با هم

در یک محیط یا جمع خصوصی (خانوادگی یا دوستانه) یا در یک محیط بسته داخلی، تمام افراد در صورتی می‌توانند ماسک نزنند که یا همگی کامل واکسینه شده‌ باشند یا تمام پروتکل‌های بهداشتی مربوط به کووید را رعایت کنند مثل: بهداشت دست‌ها، فاصله بین‌فردی، تهویه محیط و محدود کردن تعداد افراد به ۶ نفر. 

با این حال، اگر یکی از افراد این جمع، یکی از فاکتورهای خطر ابتلا به ویروس را داشت، مثل کهولت سن یا ابتلا به یک بیماری زمینه‌ای، توصیه می‌شود که هیچ یک از افراد و تحت هیچ شرایطی بدون ماسک نباشند.

درحقیقت اگر واکسن‌های موجود علیه ویروس کرونا ویروس به میزان قابل‌توجهی خطر ابتلا به فرم شدید کووید-۱۹ را کاهش بدهند، علم هنوز نمی‌داند که آیا واکسیناسیون از انتقال ویروس بین انسان جلوگیری می‌کند یا خیر. 

حتی افرادی که کاملاً واکسینه شده‌اند و دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، ممکن است کماکان انتقال‌دهنده ویروس کرونا به عزیزان خود باشند بنابراین  در یک کلام می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که عقل حکم می‌کند تا محتاط‌‌‌‌تر باشیم و جوانب احتیاط را کماکان رعایت نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس