تامین مواد اولیه مشکل اصلی بنگاه‌های اقتصادی در ماه گذشته

ظرسنجی اخیر مرکز پژوهش‌های اتاق ایران نشان می‌دهد که شاخص مدیران خرید برای کل اقتصاد ایران در دی ماه به 50.84 رسیده و نسبت به ماه قبل افزایش داشته است


این سیاست‌های نادرست و هزینه تمام شده بالای تولید باعث شده تا توان صادراتی پایین آید و در بسیاری از فعالیت‌ها صادرات به صرفه نباشد و به دلیل سیاست‌هایی که منجر به عدم حمایت از صادرات شده، تجارت با کشورهای همسایه نیز محدودتر شده ‌است.

شاخص قیمت خرید مواد اولیه (70.01) بیشترین مقدار 7ماهه از تیر ماه را به ثبت رسانده‌ است. به دنبال نوسان نرخ ارز، افزایش هزینه‌ نهاده‌های کارخانه‌ها بیشترین نرخ در7 ماه گذشته را داشته ‌است. بار دیگر فشارهای تورمی و افزایش قیمت نهاده‌ها، فشار هزینه را در سمت عرضه تحمیل کرده‌ است. در چنین شرایطی علی‌رغم تقاضای ضعیف، شرکت‌ها که طی ماه‌های گذشته برای تقویت تقاضا قیمت‌های خود را کاهش داده‌ بودند برای جبران هزینه‌های تولید، قیمت فروش محصولات (52.76) را اندکی افزایش دادند به طوری‌که بیشترین مقدار هفت ماه اخیر را به ثبت رسانده ‌است.

در دی ماه شاخص میزان فروش محصولات (51.55) شرکت‌های تولیدی در مقایسه با ماه قبل که به شدت در رکود و کاهشی بوده اندکی افزایش و بهبود داشته و بعد از 7 ماه متوالی روند کاهشی، برای اولین بار بالاتر از محدوده مرزی 50 ثبت شده‌ است. البته همچنان برخی از فعالیت‌های صنعتی همچنان با کاهش در فروش روبه‌رو هستند. این افزایش ناشی از افزایش جزئی در سفارشات داخلی بوده و سفارشات خارجی همچنان با کاهش در فروش صادراتی مواجه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس