تحریم های نفتی مجالی برای رشد اقتصاد غیرنفتی

دکتر عبدالحسین ساسان عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان معتقد است تا زمانیکه تحریم ها وجود داشته باشد بخش غیرنفتی ما رشد خواهد اما رشد منفی بخش نفتی اقتصاد اجازه اینکه ما رشد بخش غیر نفتی را احساس کنیم نمی دهد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی با عنوان «تحلیل بخش حقیقی اقتصاد ایران ۱۳. عملکرد ۶ ماهه اول و برآورد رشد اقتصادی غیرنفتی سال ۱۳۹۸» اعلام کرد: هرچند به‌دلیل نرخ رشد منفی قابل توجه بخش نفت، رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۸ همچنان منفی خواهد بود، اما رشد اقتصادی بدون نفت در سال ۱۳۹۸ حدود ۱.۸ درصد برآورد می‌شود.دکتر عبدالحسین ساسان عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان معتقد است تا زمانیکه تحریم ها وجود داشته باشد بخش غیرنفتی ما رشد خواهد  اما رشد منفی بخش نفتی اقتصاد اجازه اینکه ما رشد بخش غیر نفتی را احساس کنیم نمی دهد ضمن اینکه عامل مهم دیگری که منجر به رشد اقتصادی بخش غیر نفتی شده محدودیت های ایجاد شده برای واردات است.

این استاد اقتصادعنوان کرد: یکی از مهم ترین آسیب های که بخش صنعت در جهان با آن مواجه است مقیاس تولید یا به بیان دیگر تیراژ تولید می باشد اگر به هر دلیلی واردات آسان باشد به طور مثال برای کشورهای نفتی مانند ایران عمدتا واردات به دلیل بیماری هلندی و سرکوب نرخ ارز آسان می شود و همین آسان بودن واردات و کالاهای وارداتی منجر به ورشکستگی تولید داخلی خواهد شد.

عبدالحسین ساسان افزود: مردم عادی تصور می کنند که اگر ما خودرو باکیفیت تولید نمی کنیم به دلیل ضعف تکنولوژی صنعتی و نبود دانش مهندسی است ولی در حقیقت این طور نیست زیرا دانشگاه های ایران دانش آموختگان خبره ای تربیت می کنند که از عهده مسائل فنی بر می آیند از این گذشته با توجه به روند توسعه ارتباطات جهانی و شبکه اینرنت، امروزه به راحتی می توان از طریق همین منابع دانش فنی بسیاری از کالاهای صنعتی را خریداری کرد پس عامل اصلی بی کیفیت بودن تولیدات داخلی نمی تواند ضعف دانش و تکنولوژی باشد.

ساسان با اشاره به عامل اصلی رونق تولید ملی، بیان کرد: حتی در گذشته هم تکنولوژی گیر اصلی ما در تولید نبود بلکه همواره ما با معضل مقیاس تولید دست و پنجه می زدیم. یعنی وقتی واردات آسان باشد می توان کالاها را از کشورهایی که مقیاس تولید بالایی دارند خیلی ارزان تر و باکیفیت تر از نمونه داخلی وارد کرد و همین موجب ورشکستگی تولید داخلی می گردد.

وی با اشاره به گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس در زمینه رشد اقتصادی بخش غیر نفتی افزود: من فکر می کنم علت اصلی رشد مثبت بخش غیرنفتی در شش ماهه نخست امسال کمبود ارز، تحریم ها و  رشد بی سابقه نرخ ارز باشد که موجب شد واردات کالاها به کشور با مشکل مواجه شود بطور مثال با محدودیت های ایجاد شده برای واردات صنعت پوشاک کشور این فرصت را یافته است که مقیاس تولید خودش را بهبود ببخشد واحتمالا بیشترین رشدی که اکنون در زمینه کالاهای غیرنفتی داریم در همین زمینه صنعت پوشاک و نساجی باشد.

ساسان گفت: ما بدون اینکه سیاست گذاری مشخصی برای این رشد داشته باشیم بصورت ناخواسته با رشد نرخ ارز بدون ایجاد محدودیت های گمرکی به این رشد دامن زده ایم. بخش دیگری که فکر می کنیم رشد داشته است احتمالا بخش شرکت های دانش بنیان و استارتاپی هستند. در این شرایط استارتاپ ها فوق العاده زمینه رشد پیدا کرده اند که البته نسبت به وضعیت استارتاپ های جهانی کافی نیست و هنوز فاصله زیادی با آن وضعیت مطلوب داریم.

 عبدالحسین ساسان همچنین این وضعیت را فرصتی برای جوانان دانش آموخته دانشگاهی دانست و گفت: باتوجه به محدودیت های وارداتی ایجاد شده جوانان دانش آموخته دانشگاهی ما این فرصت را یافته اند که در بستر استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان بدرخشند و تا زمانیکه تحریم ها وجود داشته باشد بخش غیرنفتی ما رشد خواهد کرد اما بخش نفتی با رشد منفی اش اجازه اینکه ما رشد بخش غیر نفتی را احساس کنیم نمی دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس