خرمای مضافتی ماه مبارک رمضان تامین است

رییس انجمن ملی خرمای ایران گفت: خرمای مضافتی کیفی ماه مبارک رمضان با قیمت مناسب در حال تامین است.

«محسن رشیدفرخی» امروز (شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به موجودی بالای خرما در انبارها نسبت به مدت مشابه سال گذشته، این انجمن آمادگی تامین و توزیع خرما در ماه رمضان سراسر کشور را داشته و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

رییس انجمن ملی خرمای ایران با تاکید بر اینکه مشکلی در تامین خرمای ماه رمضان نداریم، اظهار داشت: مصرف خرما در ماه مبارک رمضان حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد کل مصرف سالیانه کشور است.

وی با بیان اینکه میزان تولید خرما سال زراعی جدید تا اواخر شهریورماه مشخص می‌شود، ادامه‌داد: طبق آمارها تولید خرما سال زراعی ۹۸ – ۹۹ یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن بوده است که به دلیل تحریم‌ها و شرایط کرونایی با کاهش صادرات روبه‌رو شدیم، اما همین امر بیانگر موجودی بالای خرما در انبارها است.

رشیدفرخی با تاکید بر کافی بودن موجودی خرما کشور، تصریح‌کرد: اکنون قیمت هر کیلوگرم خرما در شهرهای مبدا بین ۲۰ هزار تا ۲۳ هزار تومان است که نسبت به یک تا دو سال گذشته افزایش چندانی نداشته، این درحالی است که نرخ تورم حدود ۴۰ درصد بوده و هزینه‌های تولید بین سه تا چهار برابر رشد داشته است.

رییس انجمن ملی خرمای ایران اضافه‌کرد: با توجه به برگزاری جلساتی با ستاد تنظیم بازار قرار شد در بحث تامین خرما به این ستاد کمک کنیم،‌ همین‌طور مباشرانی در ستاد حضور خواهند یافت تا این محصول را با توجه به قیمت های مبدا با نرخ مناسب در اختیار شهروندان سراسر کشور قرار گیرد. 

وی اظهار داشت: سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری نیز در مکاتبه‌هایی نسبت به واگذاری غرفه‌های عرضه مستقیم خرما اعلام امادگی کرده است که ما نیز در حال پیگیری هستیم.

رشید فرخی ادامه‌داد: همچنین ستاد تنظیم بازار برای اینکه خرما با قیمت مناسب در ماه مبارک رمضان به دست شهروندان برسد، از اصناف خواست تا قیمت این محصول در فروشگاه‌های بالای شهر و فروشگاه های زنجیره‌ای مناسب شود.

سود ۱۳ درصدی فروش خرما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

وی با اشاره به تشدید نظارت‌های ستاد تنظیم بازار بر بازار خرما، افزود: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت خرما در فروشگاه‌های زنجیره ای با ۱۳ درصد سود باید عرضه شود؛ این در حالی است که اکنون در این فروشگاه سودهای ۴۵ درصدی روی این محصول اعمال می‌شود که منصفانه نیست.

رییس انجمن ملی خرمای ایران بیان‌داشت: طبق آمارها سرانه مصرف خرما در کشور به‌طور متوسط  ۷.۵ کیلوگرم است که البته در برخی استان‌ها ممکن است یک نفر ۳۰ کیلوگرم و در برخی استان ها یک کیلوگرم مصرف شود.

به گزارش ایرنا، در سال ۹۷ یک میلیون تن خرما در کشور تولید شد که از این میزان نزدیک به ۳۳۰ هزار تن خرما به کشورهای هدف صادر شد.

همچنین در سال ۹۸ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرما در کشور تولید شد که قیمت هر کیلوگرم خرمای مضافتی در استان‌های جنوبی کشور ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان و خرمای کبکاب حدود ۱۲ هزار تومان و در بازارهای مصرفی قیمت هر کیلوگرم خرمای مضافتی بین ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان و خرمای کبکاب معمولی و عسلی بین ۱۷ تا ۲۵ هزار تومان بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس