رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران: شکل گیری کارگروه ویژه حل مشکلات صنایع

محمد رضا زهره وندی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران خبر داد: قرار است به منظور شناسایی و رفع مشکلات صنایع و صاحبان صنایع به ویژه در شهرک های صنعتی، کارگروه ویژه ای شکل بگیرد؛ به طوریکه این مساله قرار است در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نیز در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش اگزیم نیوز، رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران در گفت وگو با «اگزیم نیوز»، یکی از چالش های اصلی تولید و صنایع را مشکلات زیرساختی عنوان کرد وگفت: به طور نمونه در شهرک های صنعتی، بیشتر صنایع با مشکلات زیرساختی از قبیل «برق، گاز، آب، راه، فاضلاب و…» مواجه هستند.

از همین رو، براساس اظهارات محمد رضا زهره وندی، قرار است در کمیسیون اتاق بازرگانی تهران، کارگروه ویژه حل مشکلات شهرک های صنعتی شکل بگیرد و این مساله قرار است در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نیز مطرح شود تا به این مشکلات رسیدگی شود و به رفع آن ها کمک کرد.

اما به گفته رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران مشکل بعدی که در زمینه تولید محسوس است، عوارضی است که شهرک ها به عنوان مالیات یا رهن می پردازند. او در این باره تاکید کرد که این  عوارض  باید به خود شهرک ها بازگردانده شود، تا بتوان از این طریق شهرک ها را اداره کرد.

زهره وندی در عین حال به برخی از مشکلات ساختاری که صاحبان صنایع در شهرک های صنعتی با آن مواجه اند، اشاره کرد و  گفت: مشکل اول تولید کنندگان، عدم ثبات قیمت هااست. چراکه این مساله ضمن مشکلاتی که برای خرید مواد اولیه ایجاد می کند، قیمت ها از خرید مواد اولیه تا فروش محصول نهایی نیز متفاوت است وهمین موضوع باعث کاهش درآمد نهایی تولید کننده شده و سود کمی را نصیب او می کند، که پیامدهای  را با خود به دنبال دارد.

 او در ادامه با بیان اینکه مواد اولیه مورد نیاز در بازار به صورت رسمی ارائه نمی شود، اظهار کرد: این موضوع باعث می شود که امکان خرید رسمی وجود نداشته باشد، که این مسئله خود باز خود مشکلات و نتایجی را رقم می زند که قابل تامل است و باید برای رفع آنها تدابیری اندیشید و اقداماتی صورت گیرد.

او مشکل دیگر درچرخه تولید را، رکود حاکم بر اقتصاد عنوان کرد وگفت: در واقع با توجه به شرایط فعلی نمی توان صرفا تولید برای مصرف داخل داشت؛ بلکه باید تولید صادرات محور در اولویت قرار گیرد  و تلاش شود که نگاه صادراتی به تولید وجود داشته باشد.

زهره وندی اما با بیان اینکه در شرایط تحریم فعلی و دیگر چالش های موجود حاکم بر فضای کسب وکار، تولید کننده نمی تواند به راحتی صادرات داشته باشد، بیان کرد: همین موارد موجب می شود که  نگاه مثبتی نسبت به آینده تولید  وجود نداشته باشد و برنامه مشخصی نیز برای برون رفت از این وضعیت نیز از سوی متولیان امر طرح نشود. 

رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران همچنین در پاسخ به این پرسش که آینده تولید را در ماه های پایانی سال و همچنین سال ٖ۹۹ چگونه پیش بینی می کنید،  عنوان کرد:  با توجه به شرایط موجود و چالش های موجود که تولید کننده بیشتر باید به فکر تامین هزینه های خود از جمله حقوق کارگران و دیگر هزینه ها تولید باشد، خیلی نمی توان روند مثبت یا رو به بهبودی را متصور بود.  

اودر پایان تاکید کرد: چنانچه وضعیت به همین شکل باقی بماند و اتفاق خاصی در عرصه اقتصاد رخ ندهد، باید شاهد تعدیل نیرو، بسته شدن یا نیمه تعطیل بودن کارگاه ها در صنایع باشیم. از همین رو، آینده مثبت و رو به رشدی را برای تولید نمی توان متصور بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس