رشد ۳ برابری تراز تجاری محصولات شیلاتی/ مردم نگران بازار ماهی شب عید نباشند

یک مقام مسئول گفت: افزایش صادرات محصولات شیلاتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۳ برابری داشته است.
عیسی گلشاهی مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و فرآوری توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات در گفتگو با خبرنگارگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت تراز تجاری محصولات شیلاتی اظهار کرد: براساس آمار 9 ماهه گمرک، 82 هزار و 500 تن انواع محصولات شیلاتی با ارزش بالغ بر 283 میلیون دلار به بازارهای هدف صادر و در مقابل 114 میلیون دلار ماهیان تجاری و تن ماهیان وارد شد.

وی با اشاره به اینکه تراز تجاری 9 ماهه محصولات شیلاتی 169 میلیون دلار است، افزود: برآورد صادرات 10 ماهه محصولات شیلاتی حدود 360 میلیون دلار است که با توجه به حجم واردات پیش بینی می شود که تراز تجاری این بخش به 200 میلیون دلار برسد.

گلشاهی ادامه داد: تراز تجاری 9 ماهه سال گذشته محصولات شیلاتی در مقابل 205 میلیون دلار صادرات، 105 میلیون دلار واردات داشتیم که این امر به سبب افزایش صادرات محصولات شیلاتی در 9 ماه امسال بیانگر رشد 3 برابری تراز تجاری است.

به گفته این مقام مسئول؛ صادرات محصولات شیلاتی امسال به طور متوسط در هر ماه از نظر وزنی 25 درصد و ارزشی 37 درصد رشد و در مقابل واردات از نظر وزنی 21 درصد و ارزشی 24 درصد کاهش داشته است.

وی از افزایش تولید و صادرات میگو خبر داد و گفت: مجموع صادرات میگو در سال گذشته حدود 15 هزارتن بود، در حالیکه این رقم در 9 ماهه امسال به 15 هزار و 177 تن رسید که این امر ناشی از رشد تولید میگو، ایجاد بازارهای جدید و افزایش تقاضا و رونق گرفتن بازار است.

مدیرکل دفتر بهبود و کیفیت آبزیان افزایش تقاضا در بازار داخل را ناشی از توزیع محصولات متنوع آماده به مصرف در بسته بندی‌های 200 گرمی تا یک کیلویی دانست و گفت: همچنین عرضه میگوهای سوخاری و ناگت میگو در افزایش فروش بازار داخل تاثیر بسزایی داشته است.

وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای کنترل بازار شب عید تصریح کرد: برای کاهش نگرانی های مردم و کنترل بازار به تمامی استان ها ابلاغ شده که تولید کنندگان در تمامی نمایشگاه بهاره حضور یابند که بدین منظور با همکاری اتحادیه تولید و تجارت آبزیان در تمامی فروشگاه های زنجیره ای سراسر کشور محصولات آبزی با تخفیف حداقل 20 درصدی عرضه خواهد شد.

به گفته گلشاهی؛ نمایشگاه عرضه محصولات شیلاتی در استان تهران از 21 تا 27 اسفند اقدام به عرضه محصولات متنوع آبزی برای ایام پایانی سال خواهد کرد.

منبع خبر: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس