۲۶ حلقه چاه غیرمجاز در خراسان مسدود شد.

رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و حوضه‌های شرقی کشور خبر داد:

مذاکره با ترکمنستان جهت ذخیره آب سد دوستی

رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و حوضه‌های شرقی کشور گفت: مذاکره با ترکمنستان جهت استفاده نکردن از آب سد دوستی و ذخیره آن برای زمان پیک تابستان سال آینده از اقدامات خوبی است که در حال انجام است.
علی پوراحمد دیروز ۱۸ دی‌ماه، در جریان بازدید از طرح انتقال آب از هزار مسجد به مشهد در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا تهاتر نفت جهت همکاری با پیمانکاران و تامین بخشی از اعتبارات طرح‌ها از این محل امکان‌پذیر است، اظهار کرد: در سال گذشته تهاتر نفت برای طرح‌هایی که قرارگاه خاتم الانبیاء پیمانکار آن‌ها بود وجود داشت اما این موضوع در سال جاری در قانون بودجه پیش‌بینی نشده است.
وی افزود: یکی از اولویت‌های اصلی وزارت نیرو تامین آب شرب مشهد بوده و یکی از طرح‌های اضطراری و اولویت‌دار مشهد طرح انتقال آب از هزار مسجد به این شهر است. در این خصوص طرح‌های دیگری از جمله حفر چاه در اطراف مشهد و تامین آب شرب با تهاتر پساب از محل آب کشاورزی نیز از دیگر طرح‌های با اهمیت است که طی سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و حوضه‌های شرقی کشور ادامه داد: همچنین سد شوریجه یکی دیگر از طرح‌های اولویت‌دار بوده که کل اعتبار آن از محل صندوق توسعه ملی با اذن مقام معظم رهبری تامین شده است. به طرح سد شوریجه حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده و برنامه داریم تا خردادماه سال آینده این سد آبگیری شود؛ با اجرای این طرح حدود ۲۰ میلیون متر مکعب آب شرب برای مشهد تامین خواهد شد.
پوراحمد تصریح کرد: همچنین مذاکره با ترکمنستان جهت استفاده نکردن از آب سد دوستی و ذخیره آن برای زمان پیک تابستان سال آینده از اقدامات خوبی است که در حال انجام است.
وی اضافه کرد: تمام پتانسیل‌های وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های مرتبط به کار گرفته شده تا مانند تابستان سال جاری که قطعی آب نداشتیم، در سال آینده نیز قطعی نداشته باشیم.
در ادامه علیرضا الماسوندی، معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص طرح انتقال آب از هزار مسجد به مشهد اظهار کرد: با پیگیری‌های شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در حوزه تامین آب شرب، انتقال آب از هزار مسجد به مشهد یکی از طرح‌هایی است که از دهه ۹۰ مطرح شده اما توجهی به آن نشد.

در دولت سیزدهم توجه خاصی به مسائل آب شرب مشهد و تامین آن برای افق‌های آتی وجود دارد.

وی افزود: ما در منطقه هزار مسجد آب مشترکی با ترکمنستان داریم که بر اساس پروتکل‌ها عمل خواهد شد و مازاد سهم جمهوری اسلامی پس از تامین نیاز خود منطقه در زمینه آب شرب و کشاورزی به تصفیه‌خانه مشهد انتقال پیدا خواهد کرد.
معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: این خط انتقال حدود ۲۰۰ کیلومتر بوده و چهار ایستگاه پمپاژ در این مسیر وجود دارد. این پروژه یکی از پروژه‌های بسیار مهم مشهد بوده و از نظر منابع مالی باید توجه خاصی به آن شود.
الماسوندی ادامه داد: خوشبختانه این طرح جزء مصوبات دولت قرار گرفته و ماده ۲۳ آن اخذ شده است. مسائل زیست‌محیطی، اجتماعی و پدافند غیرعامل این طرح تایید شده و آبی مطمئن و سطحی است.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم بخشی از نیازهای موجود و آتی را توسط این طرح تامین کنیم. همچنین طرح‌های تکمیلی آب منطقه‌ای و آبفا از جمله سد شوریجه در دستور کار قرار گرفته و وزارت نیرو این طرح‌ها را به جد دنبال می‌کند. با عملی شدن این طرح‌ها مشکلات تامین شرب و دغدغه موجود مرتفع خواهد شد.
معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران عنوان کرد: نیاز مالی طرح انتقال آب از هزار مسجد به مشهد حدود ۵ تا ۶ همت بوده و در صورت تامین این منابع می‌توان این طرح را ۲ ساله به اتمام رساند.
الماسوندی در پاسخ به این سوال که در صورت تامین نشدن نیاز مالی طرح انتقال آب از هزار مسجد به مشهد، چه اقداماتی انجام خواهد شد، بیان کرد: اقدامات فعلی باید حدود ۱۰ سال گذشته انجام می‌شد، اما دولت سیزدهم تمام تلاش و منابع خود را پای کار گذاشته تا عقب‌افتادگی‌هایی که بعضا مربوط به دو دهه گذشته است، جبران کند.
وی اضافه کرد: در مرحله اول اجرای طرح انتقال آب از هزار مسجد به مشهد، حجم آب ورودی به مشهد ۳۰ میلیون متر مکعب برای مصرف شرب خواهد بود.

توسعه بیش از ۴۹ کیلومتر شبکه برق در جنوب شرق اهواز

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز گفت: به منظور ارائه خدمات مطلوب به شهروندان و در راستای برق‌رسانی به مناطق مختلف شهری بیش از ۴۹ کیلومتر شبکه برق در بخش‌هایی از مناطق جنوب شرق شهرستان اهواز توسعه و احداث شد.
عبدالحمید عباس شیاری اظهار کرد: به منظور ارائه خدمات مطلوب به شهروندان و در راستای برق‌رسانی به مناطق مختلف شهری ۴۹ کیلومتر و ۹۷۱ متر شبکه برق در بخش‌هایی از مناطق جنوب شرق اهواز با اعتباری بیش از ۵۶۵ میلیارد و ۴۹۰ میلیون ریال توسعه و احداث شد.
وی افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده از ابتدای سال تاکنون اقدامات خوبی در زمینه توسعه و احداث شبکه در کلانشهر اهواز صورت گرفته که در این راستا یکی از مناطقی که در دستور کار این شرکت بوده، منطقه جنوب شرق شهرستان اهواز در محدوده امور برق منطقه ۳ این شرکت است.
شیاری در خصوص این پروژه بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در حوزه معاونت مهندسی و دفتر مهندسی امور برق منطقه سه این شرکت، تاکنون ۱۸۶۱۰ متر سیم آلومینیومی، ۲۹۸۲۱ متر کابل خودنگهدار شبکه و ۱۵۴۰ متر کابل خودنگهدار روشنایی و همچنین تعداد ۳۱۳ اصله پایه فشار ضعیف و ۱۳۶ اصله پایه فشار متوسط احداث شده است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز گفت: یکی از مهمترین اقدامات برق اهواز به شهروندان ایجاد ظرفیت جدید در مناطق مختلف است که در راستای توسعه و احداث شبکه تاکنون تعداد ۴۹ دستگاه ترانسفورماتور و همچنین تعداد ۸۲۸ مقره سیلیکونی در این منطقه نصب شده است.
وی عنوان کرد: جلب رضایت شهروندان یکی از مهمترین اهداف مجموعه صنعت برق است که ما در این زمینه تکلیف داریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن براساس درخواست‌های متقاضیان نسبت برق‌رسانی به آن‌ها اقدام کنیم.
شیاری افزود: اعتبار اختصاص یافته به این پروژه بیش از ۵۶۵ میلیارد و ۴۹۰ میلیون ریال بوده که از محل منابع داخلی تامین شده است.

صرفه‌جویی ۱۰۰۰ میلیارد ریالی در تأمین کالا و تحویل ماشین‌آلات شرکت انتقال گاز

مدیر تدارکات و خدمات کالای شرکت انتقال گاز ایران با اشاره به تحویل و تحول هفت دستگاه ماشین‌آلات کارکرده، از صرفه‌جویی ۱۰۰۰ میلیارد ریالی در مناطق عملیاتی این شرکت خبر داد.
حسینعلی اسماعیلی با اشاره به کمبود بعضی از ماشین‌آلات تعمیراتی در مناطق عملیاتی و بهبود ناوگان حمل‌ونقل انتقال گاز کشور گفت: تحویل و تحول ماشین‌آلات و استفاده بهینه از اقلام مازاد و کم‌تحرک موجود در سطح شرکت‌های تابع وزارت نفت به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در فرآیند تأمین کالا انجام شد.
وی افزود: مدیریت تدارکات و خدمات کالا با همکاری مدیریت هماهنگی عملیات و با تکیه بر ظرفیت‌های نیروی انسانی جوان شاغل در ستاد، مبادرت به شناسایی و جمع آوری هفت دستگاه ماشین‌آلات کارکرده موجود در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران کرده است.
مدیر تدارکات و خدمات کالای شرکت انتقال گاز ایران ادامه داد: با تعمیر دو دستگاه جرثقیل ۴۰ تن و ۲۸ تن، سه دستگاه لیفتراک برقی ۴ تن و دو دستگاه کمپرسور کارکرده قابل تعمیر، با توجه به برآورد ارزش واقعی دستگاه‌ها، حدود ۱۰۰۰ میلیارد ریال در شرکت انتقال گاز صرفه‌جویی شد.
اسماعیلی با اشاره به اینکه فرآیند تأمین کالاها، از شناسایی تا زمان بارگیری و تحویل ماشین‌آلات به مناطق، حدود پنج ماه به طول انجامید، تصریح کرد: نتیجه تلاش بی‌وقفه کارکنان ستادی واحد جمع‌آوری و واگذاری کالا و ماشین‌آلات هماهنگی عملیات شامل مراحل شناسایی، بازرسی فنی، طرح تقسیم، پیگیری ایجاد سابقه در سیستم یکپارچه و یکنواخت کالا از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، صدور اسناد درخواست انتقال کالا از سوی مناطق ۲ ،۶،  ۷ و ۹ و سرانجام اعزام کارگروه تحویل و تحول متشکل از نمایندگان ستادی و مناطق مربوطه بوده است.

۲۶ حلقه چاه غیر‌مجاز در کاشان پر و مسدود شد

۲۶ حلقه چاه غیر مجاز در شهرستان کاشان پر و مسدود شد. مدیر منابع آب شهرستان کاشان در پنجمین جلسه شورای حفاظت‌ منابع آب گفت: با تمهیدات انجام شده تاکنون تعداد ۴۹۶ حلقه چاه غیر‌مجاز در کاشان پر و مسدود شده و تعداد ۴۱۳ دستگاه کنتور هوشمند آب برروی چاه‌های مجاز به منظور کنترل و بهره‌برداری نصب شده است.
محمدرضا نرجسیان در خصوص وضعیت بحرانی و میزان افت شدید مخازن آب‌های زیرزمینی دشت کاشان هشدار داد و درخصوص مدیریت مصرف بهینه راهکارهایی ارائه داد.
وی با اشاره به کاهش میزان نزولات جوی طی سال آبی جاری و مقایسه آن با سال گذشته و میانگین بلند مدت، گفت: در سال جاری به دلیل کاهش میزان بارندگی‌ها لزوم برنامه‌ریزی و صیانت و مراقبت و مدیریت منابع آب شرب و کشاورزی بیش از گذشته احساس می‌شود.
وی با اشاره به موضوعاتی چون  فت آب‌های زیرزمینی، کاهش کیفیت این منابع، فرونشست زمین، پیشروی آب شور و خشک شدن قنوات به عنوان مهمترین چالش‌های منابع آب زیرزمینی کاشان، اظهار داشت: تنها راه برون رفت از وضعیت موجود،لزوم همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی شهرستان خصوصا ادارات برق، آب و فاضلاب، شهرداری‌ها و جهاد کشاورزی بوده و از آنها درخواست کرد در امر مدیریت منابع آب شهرستان یاری‌رسان باشند و نیز همکاری لازم را جهت جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه به عمل آورند.
وی در پایان اضافه کرد: ضمن همدلی ادارات برق و منابع آب و جهاد کشاورزی شهرستان در جهت اجرایی شدن شیوه‌نامه مدیریت توامان آب و برق ،همراهی مردم نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس