پیش بینی قیمت مصالح ساختمانی مهم در سال ۱۴۰۳

قیمت مصالح مهم ساختمانی در سال جاری تا اواخر آذر ماه با نوسانات مختلفی همراه بود و در دو ماه اخیر به یکباره با افزایش قیمت منابع اولیه و همچنین نوسانات ارز، مصالح ساختمانی نیز افزایش قیمت داشته‌اند.

بازار بورس کالا یکی از مهم‌ترین مراکز معامله و خرید و فروش مصالح ساختمانی مهم از جمله شن، ماسه، سیمان، تیرآهن و فولاد است و در سال‌های گذشته دولت با تمهیداتی که در این زمینه داشته، به بسیاری از مصرف کنندگان در خرید مصالح با تعرفه‌های دولتی کمک کرده است. اما بازار خرید و فروش مصالح ساختمان تحت تأثیر عوامل و متغیرهای مختلفی از جمله شرایط اقتصادی، ثبات بازار ارز و همچنین میزان عرضه و تقاضا است و چنانچه هرگونه تغییری در این متغیرها صورت بگیرد، این بازار نیز دچار دستخوش تحول خواهد شد.

قیمت مصالح مهم ساختمانی در سال جاری تا اواخر آذر ماه با نوسانات مختلفی همراه بود و در دو ماه اخیر به یکباره با افزایش قیمت منابع اولیه و همچنین نوسانات ارز، مصالح ساختمانی نیز افزایش قیمت داشته‌اند. افرادی که در زمینه ساخت و ساز فعالیت دارند، مایلند در ارتباط با قیمت این مصالح در سال ۱۴۰۳ بدانند تا بتوانند بهترین تصمیم را برای زمان خرید خود داشته باشد. از این رو در این مقاله توضیحات مفیدی در این خصوص ارائه خواهیم کرد.

قیمت مصالح مهم ساختمانی در سال ۱۴۰۳

همانطور که می‌دانید قیمت مصالح ساختمانی مهم که بیشترین میزان تقاضا برای آنها وجود دارد در بازار آزاد و بازار بورس کالا تفاوت دارد. از آنجا که بیشتر محصولات و متریال ساختمانی عرضه شده در بازار بورس، به تعرفه دولتی قیمت گذاری می‌شوند، بسیاری از خریداران و شرکت‌های تأمین کننده معاملات خود را در این بازار انجام می‌دهند تا هزینه کمتری برای کل پروژه‌های ساختمانی خود بپردازند. اما خرید مصالح ساختمانی در سال ۱۴۰۲ چه تغییراتی داشته است؟

در سال جاری بازار مصالح قیمت‌های مختلفی را تجربه کرد. از جمله اگر بخواهیم به قیمت سیمان به عنوان یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمان اشاره کنیم، در دو ماه اخیر با افزایش شدید مواجه بوده و برخی از تأمین کنندگان به دلیل تقاضای کم این محصول از بازار بورس خارج شدند. قیمت تیرآهن و همچنین فولاد در سال ۱۴۰۲ در آبان ماه کاهش ۰.۳۴ درصدی داشت و از اوایل دی ماه دوباره افزایش یافت. به گونه‌ای که با وضعیت معاملات بازار آهن و فولاد اکثر فعالان بازار مدعی هستند که بازار داخلی مصالح به دلیل شرایط رکود و کمبود نقدینگی در سال ۱۴۰۳ با بحران مواجه خواهد شد.

بازار فروش محصولاتی مانند قیر نیز مشتق از فرآورده های نفتی هستند و فرایند ساخت و ساز ساختمان بسیار مورد استفاده قرار می گیرند، به دلیل عدم تامین مواد اولیه و نوسان قیمت هر بشکه نفت خام، نیز ممکن است با مشکلات جدی مواجه شود.

در سال جاری با افزایش قیمت مواد نفتی، سازندگان و شرکت‌هایی که در زمینه خرید قیر در بورس کالا فعالیت داشته اند، فعالیت‌های تجاری خود را متوقف کرده و بازار بسیاری از صنایع دچار رکود شده است. با افزایش قیمت کنونی دلار و روند صعودی هزینه منابع نفتی و تولید نفت خام و به تبع آن قیمت قیر، پیش بینی شود که در سال ۱۴۰۳ بازار محصولات مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز نیز فراز و نشیب های زیادی داشته باشد و به تبع آن خرید و فروش مسکن در حالت رکود باقی بماند.

در واقع پیش بینی که برای هزینه خرید مصالح در سال ۱۴۰۳ وجود دارد این است که با قیمت فعلی دلار و همچنین افزایش نرخ تورم قطعاً بازار مصالح ساختمانی در بورس کالا همچنان سیر صعودی داشته باشد، مگر اینکه سیاستمداران و شرکت‌های تأمین کننده در این زمینه تمهیداتی داشته باشند تا قیمت تمام شده خرید را کاهش داده و زمینه معامله و عرضه و تقاضای این محصولات مهم را تسهیل کنند.

بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی از جمله افزایش قیمت سیمان، بالا رفتن قیمت گونی بنگال و قیمت انواع یونولیت، بازار ساخت و ساز و خرید و فروش مسکن نیز تحت تأثیر می‌دهد و بسیاری از سرمایه گذاران در ماه‌های اخیر، سرمایه خود را در بازارهای دیگر انتقال داده‌اند. این موارد نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۳ به علت تورم موجود، قیمت متریال مورد معامله در بازار دولتی نیز افزایش خواهد داشت.

عوامل تاثیرگذار در قیمت مصالح ساختمانی در سال ۱۴۰۳

همانگونه که اشاره شد بازار خرید و فروش مصالح ساختمانی تحت تأثیر فاکتورهای متعددی است از جمله این عوامل می‌توان به تغییر قیمت در منابع و مواد اولیه اشاره کرد. چنانچه مواد اولیه محصولات عرضه شده در بورس کالا از جمله قیر و سیمان، یونولیت و شن و ماسه رشد قیمت داشته باشد، قیمت تمام شده این محصولات نیز بیشتر خواهد بود.

از سوی دیگر بر اساس شرایط اقتصادی کشور و با تورم ۴۸ درصدی که در حال حاضر وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود که تمام بازارهای مالی از جمله دلار، طلا و مسکن دچار تغییر و التهاب شود و با وجود چنین تورمی، بازار بورس مصالح ساختمانی نیز تحت تأثیر قرار گیرد.

هر چند که بازار بورس کالا و تعیین قیمت‌ها در دست دولت است، اما با توجه به تورم سالیانه‌ نمی‌توان از رشد قیمت محصولات عرضه شده با نرخ دولتی جلوگیری کرد.

نرخ ارز نیز یکی دیگر از متغیرهای مهم در تعیین و پیش‌بینی قیمت مصالح ساختمانی مهم مورد معامله در بازار بورس کالا است. چنانچه روند صعودی قیمت ارز در کشور به همین منوال ادامه داشته باشد، پیش بینی می‌کنیم که قیمت مصالح نسبت به سال ۱۴۰۲ بیشتر هم خواهد شد.

میزان عرضه و تقاضا نیز از دیگر فاکتورهای اثرگذار بر قیمت تمام شده مصالح از جمله قیمت روز یونولیت سقفی، قیمت سیمان، شن و ماسه، قیمت تیرآهن و بلوک و… است. اگر میزان تقاضا از سوی خریداران به دلیل افزایش قیمت‌ها و رکود بازار کم شود، قیمت مصالح نیز بیشتر و بیشتر خواهد شد. چنانچه از سوی دولت برنامه مدونی برای فروش و قیمت گذاری مناسب مصالح ساختمانی ایجاد شود، مشتریان بیشتری وارد این بازار شوند و می‌توانند محصولات را به صورت عمده خریداری کنند. در نتیجه با افزایش تقاضا، هزینه تمام شده تولید و عرضه محصولات در بورس نیز کاهش می‌یابد.

خرید و معامله مصالح ساختمانی ضروری و مهم از جمله تیر آهن، شن، ماسه، سیمان و بلوک از بازار بورس کالا نسبت به بازار آزاد مقرون به صرفه‌تر است و در حال حاضر به دلیل تعرفه‌های دولتی خریداران و عرضه کنندگان بیشتری در این بازار حضور دارند، چراکه مصرف کنندگان می‌توانند با قیمت درب کارخانه مصالح مورد نیاز خود را خریداری کنند. اما یکی از مهم‌ترین فاکتورها در میزان خرید مصرف کنندگان نهایی، قیمت هر محصول می‌باشد. بنابراین مشاهده می‌کنیم که تحت تأثیر عواملی چون تورم و همچنین نوسانات ارزی هزینه‌های مربوط به خرید مصالح نیز افزایش پیدا کرده است.

در سال ۱۴۰۲ بازار معامله مصالح ساختمانی فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرد و در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش نوسانات ارزی، قیمت تمام شده محصولات بیشتر از ماه‌های قبل است. پیش‌بینی می‌شود با روند صعودی که در بازار ارز و طلا وجود دارد، بازار بورس کالا نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و در صورت عدم ایجاد سیاست‌های مناسب، قیمت‌ها سیر صعودی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس