موافقت‌نامه همکاری اقتصادی میان ایران و اتحادیه اوراسیا از پنج آبان‌ماه اجرایی می‌شود

معاون توسعه بازرگانی و صنایع تبدیلی و تکمیلی وزیر جهاد کشاورزی گفت: موافقت‌نامه همکاری اقتصادی میان ایران و اتحادیه اوراسیا امضا شده که توسط مجلس شش کشور تصویب و روسای جمهور آن‌ کشورها امضا کردند و از پنج آبانماه اجرایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر مهرفرد 10 مهرماه در همایش مدیران صنایع تبدیلی و تکمیلی کشور که در چهارمحال و بختیاری برگزار شد، اظهار کرد: 130  میلیون تن محصول کشاورزی در کشور تولید می‌شود که امکان ماندگاری بسیاری از آن‌ها به دلیل خام بودن از چند ساعت تا چند روز است.

وی با اشاره به اینکه صنایع تبدیلی و تکمیلی، محصولات تولیدی با ماندگارزی کم را به محصول بادوام تبدیل می‌کند، افزود: در طول پنج سال گذشته علی‌رغم تحریم‌ها، صنایع تبدیلی و تکمیلی رشد فوق العاده‌ای پیدا کرده به طوری که در سال 92 ظرفیت سردخانه‌ای حدود دو میلیون تن بوده ولی امروزه ظرفیت سردخانه‌ای کشور به پنج میلیون تن رسیده است.

با بیان اینکه خاصیت محصولات کشاورزی این است که در دوره کوتاه برداشت و در طول سال مصرف شوند، تصریح کرد: در طول پنج سال گذشته ظرفیت فرآوری و بسته‌بندی میوه، سبزی و صیفی در کشور پنج میلیون تن بوده که امروزه به دلیل حمایت دولت از نظر تسهیلاتی و سرمایه‌گذاری مردم در این بخش این ظرفیت به 12 میلیون تن رسیده است.

مهرفرد گفت: کشور در محصولاتی همچون میوه، سبزی، گیاهان دارویی و آبزیان که قطب تولید آن چهارمحال و بختیاری بوده و همچنین صنایع لبنی، دارای استعداد است.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع تبدیلی و تکمیلی وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: شاید در طول سه سال گذشته مذاکرات فشرده‌ای با کشورهای اتحادیه اوراسیا انجام شده و موافقت‌نامه همکاری اقتصادی میان ایران و اتحادیه اوراسیا امضا شده که مجلس شش کشور تصویب و روسای جمهور امضا کردند که از پنج آبان‌ماه اجرایی می‌شود، به گونه‌ای که لازم است صنعتگران و تولیدکنندگان اطلاعات کافی از این موضوع داشته باشند.

وی ادامه داد: به موجب این موافقت‌نامه تخفیفاتی به کالاهای اتحادیه اوراسیا داده شده و آن‌ها نیز امتیازاتی به ایران داده‌اند به این معنا که در بازار خود برای کالاهای ایرانی مزیت ایجاد کرده‌اند.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع تبدیلی و تکمیلی وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: امتیازاتی هم آن کشورها به ایران داده است، در بحث میوه و سبزی که مزیت فوق‌العاده کشور بوده، همچنین در بحث آبزیان درصدی نسبت به کشورهای رقیب ما کالای ما ارزانتر وارد آن کشورها می‌شود، بنابراین با این امر کشش تقاضا به وجود می‌آید که امید است تولیدکنندگان و تجار این استان هم بتوانند از ظرفیتی که از پنج آبان عملیاتی می‌شود استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس