افزودن «شربت‌ معده» به روغن های سرخ کردنی صحت ندارد

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در واکنش به انتشار خبر افزودن شربت معده به روغن های سرخ کردنی گفت: ریختن شربت معده در روغن های سرخ کردنی صحت ندارد و وزارت بهداشت با دستگاه های TPM به طور دائم سلامت روغن های مراکز تهیه غذا را بررسی می کند.

محسن فرهادی افزود: این خبر سال گذشته منتشر شده بود، اما الان اصلا اینطور نیست. در گذشته شاهد بودیم که برخی تولید کنندگان مواد غذایی به این دلیل شربت معده را به روغن های سرخ کردنی اضافه می کردند که افزودن آن باعث شفافیت روغن می شد و زمانی که بازرسان وزارت بهداشت برای بازرسی و تایید سلامت روغن ها به مراکز تهیه غذا مراجعه می کردند، با روغن شفاف در حال جوش مواجه می شدند، در حالی که پس از ارجاع این روغن ها به آزمایشگاه متوجه ناسالم بودن آنها می شدیم.

وی ادامه داد: اما امسال وزارت بهداشت در قالب طرح تحول سلامت و در حوزه بهداشت، دستگاه هایی به نام دستگاه سنجش پرتابل یا TPM خریداری کرده است که در آن واحد، میزان تبادلات یونی روغن ها و حتی روغن در حال جوش را تعیین می کند. بنابراین امروزه دیگر بروز چنین تقلبی امکان پذیر نیست. این دستگاه ها پس از آماده سازی وارد روغن می شود و در صورتی که نمایشگر دستگاه عدد ۲۵ را نشان دهد، به معنای سلامت روغن است و اگر بیش از ۲۵ باشد، همکاران وزارت بهداشت مداخلات خود را آغاز خواهند کرد.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از تجهیز تمام تیم های بازرسی بهداشتی به دستگاه TPM خبر داد و عنوان کرد: این دستگاه ها مراحل تست خود را در عید نوروز گذرانده اند و هم اکنون در اختیار تمام بازرسان بهداشتی است تا سلامت مواد غذایی را تعیین کنند.

فرهادی تصریح کرد: استفاده از دستگاه های TPM در تشخیص سلامت مواد غذایی بیش از چند دقیقه طول نمی کشد و از این رو به تولیدکنندگان مواد غذایی توصیه می کنیم تا از سالم ترین روغن برای تهیه غذا استفاده کنند، چرا که در صورت تخلف، بازرسان وزارت بهداشت وارد عمل خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس